1821 - Η Επιθεώρηση

Βεάκειο Θέατρο Πειραιά

Επιθεώρηση 2021 13 
watchlist
9,4 / 10
5 χρήστες
-
βαθμολόγησε

                                                                                                        Φοίβος Δεληβοριάς,
                                                                                                                Δημήτρης Καραντζάς
                                                                                                                
                                                            
                                                            
                                                                                                        Γαλήνη Χατζηπασχάλη,
                                                                                                                Νίκος Καραθάνος
                                                                                                                
                                                            
                                                            
                                                                                                        Φοίβος Δεληβοριάς,
                                                                                                                Δημήτρης Καραντζάς
                                                                                                                
                                                            
                                                            
                                                                                                        Μίρκα Παπακωνσταντίνου,
                                                                                                                Ελένη Κοκκίδου
                                                                                                                
                                                            
                                                                                                        Μιχάλης Οικονόμου
                                                                                                                
                                                                                                        Γιώργος Γάλλος,
                                                                                                                Μιχάλης Οικονόμου,
                                                                                                                Γιάννης Κουκουράκης
Τον Ιούνιο στο Βεάκειο Θέατρο Πειραιά. 4 & 5 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη

Με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά,  παρουσιάζει μια επιθεώρηση  με την υπογραφή των Φοίβου Δεληβοριά και Δημήτρη Καραντζά γεμάτη μουσική, χρυσόσκονη, κριτική, χιούμορ και Ιστορία, στο  Βεάκειο Θέατρο τον Ιούνιο.

Ο Φοίβος Δεληβοριάς και ο Δημήτρης Καραντζάς εξετάζουν εκ νέου τη σχέση μας με την εθνική ταυτότητα,  την επανάσταση , τα κατορθώματα και τα ατυχήματα των διακοσίων ετών, τη σχέση μας με την παράδοση , τα καλώς και κακώς κείμενα  και προσκαλούν μια ομάδα σημαντικών συγγραφέων και ένα θίασο πρωταγωνιστών να γιορτάσουν, να χορέψουν να σατιρίσουν και να αναρωτηθούν. Όλοι μαζί φιλοδοξούν να ξανατραγουδήσουν το «χαίρε, ω χαίρε», χωρίς να εμποδίζονται από τα «περασμένα μεγαλεία» και το «διηγώντας τα να κλαις».

Κριτικές χρηστών

Αμαλία Μουστάκη

8/10
Δεν ειναι επιθεώρηση το θέαμα στο Βεάκειο. Είναι μια ευφρόσυνη τελετή, μία χαρούμενη παρέλαση (και κυριολεκτικά) κωδίκων και τύπων, αντιλήψεων και πρακτικών. Οι θρίαμβοι και οι ματαιώσεις, οι διχασμοί, η μιζέρια, οι βεντετισμοί, η περηφάνια και η απογοήτευση πλημμυρίζουν τη σκηνή. Ένα πανόραμα, μια κατασκευή με ζεστό και ελευθεριάζοντα λόγο και εκείνη την "πονηρη" δοσολογίου εθνικού εξωτισμού που φέρουν τύποι και καταστάσεις εύκολα αναγνωρίσιμοι και γιαυτό αποδεκτοί.
Η τεθλασμένη γραμμή που ορίζει από την αρχή ως το τέλος την παράσταση περιλαμβάνει πολλαπλά κέντρα ενδιαφέροντος, η συνδετική ίνα των οποίων δεν είναι πάντοτε εμφανής, εφόσον δεν περιλαμβάνονται χαρακτηριστικες φάσεις από όλο το βιογραφικό του νεοελληνικού κράτους (όπως προϊδεάζει ο τίτλος), αλλά μάλλον γίνεται ένα άλμα από την επαναστατική περιοδο στη σημερινή πραγματικότητα της πανδημίας - με εξαίρεση το σκετς με την παρέλαση χαρακτηριστικών στιγμών της μεταπολίτευσης. Η συγγραφή κειμένων επιθεωρησιακού τύπου από περισσότερα άτομα είναι ριψοκίνδυνη υπόθεση. Εδώ, το επικίνδυνο φορτίο ανελαβαν καλοί συγγραφείς, οι οποίοι όμως δε "συναντήθηκαν" σε όλες τις περιπτώσεις. Όμως, ένα τέτοιο συνονθύλευμα δεν είναι ούτως ή άλλως η Ελλάδα; Ετερόκλιτο, αντιφατικό, απογοητευτικό, πάντοτε, ωστόσο, γοητευτικό.
Στα άνισα εν πολλοίς κείμενα, έδωσε ενότητα ο ικανός σκηνοθέτης, ο Δημήτρης ο Καραντζάς. Ακολουθησε μεν την τυποποίηση του λαϊκού θεάτρου, αλλά έκανε εκείνες τις προσθήκες κι εκείνες τις ανεπαίσθητες αλλοιώσεις που δίνουν την ξεχωριστή ταυτότητα στην παράσταση. Έστησε ένα θέατρο άμεσο, καίριο, απλό αλλά όχι εύπεπτο, που στηρίζεται σε λαϊκή φόρμα και προϋποθέτει τη λαϊκή συμμετοχή. Ταυτόχρονα, έστησε ένα θέατρο πολιτικό, που σκοπεύει στην κοινωνική και πολιτικοοικονομική επικαιρότητα και χρησιμοποιεί την πάγια σατιρική μέθοδο, τη διόγκωση, για να ξεσκεπάσει κοινωνικές αντιφάσεις. Το θεαματικό στοιχείο, παρόλο που δε λείπει, δε φαίνεται να είναι το ζητούμενο. Δεν υπάρχουν τα συνηθισμένα μπαλέτα και οι πολυμελείς ορχήστρες της επιθεώρησης. Το βάρος πέφτει στο κείμενο και στους άξιους ηθοποιούς. Αυτοί είναι μάστορες, δεξιοτέχνες και δημιουργοί, το όργανο και ο βιρτουόζος μαζί! Η κίνηση, το πλασάρισμα του λόγου, οι μεταμορφώσεις (Ξεχωρίζει εδώ η Γιάννα του Γ. Κλίνη), φανερώνουν την έξυπνη επιλογή που έγινε στο casting. Σε μεγάλα κέφια ο Ν. Καραθάνος και η ανανεωμένη Ε. Κοκκίδου, ασυγκράτητος ο Γ. Νιάρρος, σταθερά καλοι ο Μ. Οικονόμου και η Γ. Χατζηπασχάλη και ευχάριστη έκπληξη ο Γ.Κουκουράκης.
Σε ο,τι αφορά τη μουσική, ο Φοίβος Δεληβοριάς δεν εισηγείται κάτι νέο και άγνωστο, αλλά πατά πάνω σε οικείες μελωδίες που προκαλούν συνειρμούς, συσχετισμούς και αναγωγές. Είναι σαφές πως οι μουσικές αντιγραφές δεν αποδίδονται σε έλλειψη έμπνευσης,όσο σε συνειδητή τακτική, ώστε να δημιουργηθούν συναισθηματικοί δεσμοί με το κοινό και να λειτουργήσει ο ήχος ως βάση αναφοράς.
Έχει μια μελαγχολική χάρη πάντα η επιθεώρηση. Τη στιγμή που σκάει ο πιο ζωογόνος της χυμός με ένα τρανταχτό γέλιο, την ίδια στιγμή, και παρά τα ψεύτικα μπιζού και τα πλαστικά στολίδια και τις περούκες, έχεις τη βεβαιότητα πως αυτά που βλέπεις κάθε άλλο παρά απατηλά και ψεύτικα είναι. Και τότε της χαρίζεις το πιο δυνατό σου χειροκρότημα. Της το χρωστούσες άλλωστε, τόσους μήνες τώρα..
0