Τέσσερις εποχές

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Παιδικό 2020
watchlist
-
- χρήστες
-
βαθμολόγησε
Η πολύ πετυχημένη παιδική παράσταση προβάλεται σε online streaming από τη σκηνή της Λυρικής του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Αντλώντας την έμπνευσή του από την ομορφιά της φύσης της Μάντοβας στη βόρεια Ιταλία, ο Αντόνιο Βιβάλντι συνέθεσε πριν από περίπου τριακόσια χρόνια τις Τέσσερις εποχές, ίσως το πιο περίφημο έργο του ρεπερτορίου της κλασικής μουσικής. Τέσσερα κοντσέρτα για βιολί, στα οποία ο συνθέτης αποδίδει με νότες τις τέσσερις εποχές του χρόνου. Έργο εξαιρετικά δημοφιλές, οι Τέσσερις εποχές είναι ένας ύμνος στην εναλλαγή των εποχών και του πώς αυτές επηρεάζουν τη φύση και τον άνθρωπο.

Με τον ίδιο τρόπο και στην παράσταση Τέσσερις εποχές της ομάδας Patari Project, το πέρασμα κάθε εποχής πλάθει την ιστορία διαφορετικά αφήνοντας το δικό της αποτύπωμα στο πέρασμα του χρόνου. 'Aνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνας... οι εποχές διαδέχονται η μία την άλλη ανακυκλώνοντας ό,τι τις χαρακτηρίζει, οι άνθρωποι τις υποδέχονται αλλά δεν είναι ποτέ οι ίδιοι.

Το Patari Project, από το 2012 που συστήθηκε στο κοινό, «παίζει» πάντα με την έννοια του ρίσκου. Επιλέγει να δουλέψει με την τεχνική της πλατφόρμας που από μόνη της ενέχει την πρόκληση του να καταφέρνεις κάθε φορά κάτι που αρχικά φαντάζει αδύνατο: να μπορείς να αφηγηθείς την εκάστοτε ιστορία πάνω σε ένα μικρό πατάρι, μια σκηνή περιορισμένου εμβαδού -τη λεγόμενη «πλατφόρμα»- όπου οι ηθοποιοί χωρούν οριακά και καλούνται κάθε φορά να βρουν τρόπο να δημιουργήσουν με τα σώματα και τις φωνές τους εικόνες, ρυθμούς, τοπία, χαρακτήρες, σενάρια, ολόκληρους κόσμους.

Έτσι και στην παράσταση Τέσσερις εποχές της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, το Patari Project ανεβάζει τις εποχές του χρόνου στο πατάρι σε ένα λιτό, κυκλικό σκηνικό που συμβολίζει τον κόσμο. Θα χωρέσουν μαζί με τους ερμηνευτές και τους μουσικούς; Πόσο θα τους αλλάξουν σε κάθε σβούρα τους; Η μουσική ξεκινά και οι εποχές αρχίζουν να κυλάνε, παρασύροντας μικρούς και μεγάλους σε ένα μαγικό ταξίδι γεμάτο χιουμοριστικές και απρόσμενες καταστάσεις, ανατροπές και εκπλήξεις.

Για τη μουσική της παράστασης, σε νέα ενορχήστρωση, ο συνθέτης Νίκος Γαλενιανός σημειώνει: «Οι συστάσεις για τις Τέσσερις εποχές περιττεύουν. Τις ξανασυναντάμε εδώ, σε τολμηρή ενορχήστρωση, αποτελούμενη από πέντε μόλις όργανα, σε αναζήτηση μιας νέας χημείας. Οι ήχοι ενός μικρού μπαρόκ συνόλου και του ακορντεόν δεν επιδιώκουν απλώς να καλύψουν τις αυθεντικές μουσικές γραμμές, αλλά να επαναδιαπραγματευτούν τη συνολική αίσθηση που προκαλεί το έργο, με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της νέας αυτής μείξης. Οι εποχές, ενίοτε αποδομημένες, μαζί με τις πρωτότυπες οργανικές και φωνητικές μουσικές παρεμβάσεις, δεν συνυπάρχουν απλώς με την παράσταση, αλλά είναι αναπόσπαστο κομμάτι της, είναι η ίδια η πνοή που επιτρέπει στους ηθοποιούς-εποχές να συνεχίζουν να υπάρχουν».

H έμπειρη Σοφία Πάσχου σκηνοθετεί τις Τέσσερις εποχές με έμπνευση και ευρηματικότητα, υπογράφοντας μια συναρπαστική παράσταση μουσικού θεάτρου που δεν έχει μόνο ψυχαγωγικό χαρακτήρα, αλλά προβληματίζει και ευαισθητοποιεί για περιβαλλοντολογικά θέματα. «Με αφορμή τον αδιάκοπο κύκλο της ζωής και την καταστροφή του περιβάλλοντος, δημιουργήσαμε μια παράσταση σε σχέση με την ασταμάτητη ανάγκη των ανθρώπων να προσπαθούν να επιβληθούν στη φύση, να αλλάξουν τη σειρά των πραγμάτων, να ορίσουν εκείνοι τους κανόνες. Η μουσική, τοποθετημένη στην αφετηρία όλων, γεννά τον χτύπο της καρδιάς. Όλα άλλωστε είναι ρυθμός και κίνηση. Η κάθε νότα δίνει πνοή. Τοποθετήσαμε τη μουσική στο κέντρο του κύκλου και γύρω της τις εποχές στη φυσική τους ροή. Δοκιμάζοντας, όλα κατέληγαν σε ένα παιχνίδι. Το παιχνίδι έφερνε τη νίκη και η νίκη την ανάγκη να φανεί κάποιος καλύτερος ή ισχυρότερος. Χτίζοντας το παιχνίδι αυτό, αγγίξαμε το σημείο όπου ο άνθρωπος βρίσκεται αδύναμος μπροστά στον εαυτό του και τον εγωισμό του. Είδαμε πόσο εύκολο είναι να δίνουμε εντολές, να προσβάλλουμε, να αλλάζουμε τους κανόνες αυθαίρετα, να επιβάλλουμε τα «θέλω» μας. Είναι δύσκολο να μιλήσεις για έννοιες όπως ο πλανήτης και η καταστροφή του, θα ήταν εύκολο να γίνουμε διδακτικοί και δύσκολο να είμαστε ουσιαστικοί. Εφηύραμε χαρακτήρες οι οποίοι βιώνουν τα πάντα στην υπερβολή τους, ένα μεγεθυμένο κάδρο της ανθρώπινης φύσης. Μέσω αυτού του σχήματος υπερβολής και της αδιάκοπης κίνησης και ροής εικόνων και ήχου δημιουργείται ένα πολυεπίπεδο οικοδόμημα, με το οποίο καθένας είναι ελεύθερος να ταυτιστεί με όποιον τρόπο θέλει», σημειώνει.