Σε ποιον ανήκει η γη;

Σημείο

Performance 2021
watchlist
-
- χρήστες
-
βαθμολόγησε
Μία παράσταση performance. Σκηνοθεσία Γιώργος Σαχίνης. Με τους Γιώργος Φριντζήλας, Γιάννης Ασκάρογλου, Γρηγόρης Μπαλλάς. Παραγωγή του 2021. Ανέβηκε στο θέατρο Σημείο.

Η ομάδα Όχι Παίζουμε/UrbanDig Project, γνωστή για τις συμμετοχικές δράσεις της σε γειτονιές και χώρους μη - θεατρικούς, επιστρέφει στο χώρο του θεάτρου για να παρουσιάσει αυτήν τη φορά ένα σπονδυλωτό project με τον γενικό τίτλο «Σε ποιον ανήκει η γη;»

Στο θέατρο Σημείο, όσοι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν για τελευταία φορά δυο ξεχωριστές, αλλά αλληλένδετες παραστάσεις:

 

“Θάνος Βλέκας”

Διασκευή και σκηνική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Παύλου Καλλιγά, που πρωτοδημοσιεύθηκε το 1855/56, και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο θέατρο.

 

«Κάτω από Καθαρό Ουρανό»

Από τα πρώτα χρόνια του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους και το ζήτημα των εθνικών γαιών στη σύγχρονη πραγματικότητα της ελληνικής υπαίθρου. Σύνθεση κειμένων, ντοκουμέντων και σύγχρονων προφορικών μαρτυριών, με κεντρικό άξονα το ερώτημα: «Σε ποιον ανήκει η γη;».

Με αφετηρία την ίδρυση του ελληνικού κράτους ως πράξη «απελευθέρωσης εθνικής γης» οι δύο παραστάσεις ανατρέχουν στις απαρχές του ελληνικού κράτους για να αναγνώσουν μέσα από αυτήν την προοπτική τη σύγχρονη πραγματικότητα, θέτοντας στο επίκεντρο το ερώτημα: «Σε ποιον ανήκει η γη;»

Παράλληλα με τις παραστάσεις, θα πραγματοποιηθεί μια σειρά σύντομων ομιλιών, κατά τις οποίες προσκεκλημένοι της Ομάδας από διαφορετικούς χώρους (ακαδημαϊκό, καλλιτεχνικό, ακτιβιστικό, επιχειρηματικό κλπ), θα προσεγγίσουν το ερώτημα «Σε ποιον ανήκει η γη;», ο καθένας από τη δική του ιδιαίτερη σκοπιά. Οι σύντομες αυτές (διάρκειας 20΄) ομιλίες θα πραγματοποιούνται στον χώρο του θεάτρου πριν από την έναρξη της πρώτης παράστασης, ενώ θα παρουσιάζονται και στο διαδίκτυο μέσω live-streaming στη σελίδα youtube του UrbanDig Project.

Οι παραπάνω δράσεις εγκαινιάζουν το νέο UrbanDig Project της Ομάδας με τίτλο «Σε ποιον ανήκει η γη» γύρω από θέματα συμμετοχικότητας των πολιτών στην διαχείριση του χώρου και των περιβαλλοντικών / πολιτιστικών πόρων της περιοχής όπου ζουν.  

 

Λίγα λόγια για την παράσταση “Θάνος Βλέκας”: 

Ο «Θάνος Βλέκας», το μοναδικό λογοτεχνικό έργο του Παύλου Καλλιγά, μιας από τις σημαντικότερες μορφές του ελληνικού 19ου αιώνα, είναι ένα γνήσιο ντοκουμέντο της εποχής των μετεπαναστατικών χρόνων μέχρι την ύστερη οθωνική περίοδο, της μεταβατικής εποχής κατά την οποία συγκροτείται το ελληνικό κράτος και διαμορφώνεται η νεοελληνική κοινωνία.

Μέσα από τη ζωή, τις περιπέτειες και τον τραγικό θάνατο του κεντρικού ήρωα, ενός νέου γεωργού, τίμιου και εργατικού, ο οποίος καταδιώκεται εξαιτίας του ληστή αδελφού του, έρχονται στην επιφάνεια αντιλήψεις, νοοτροπίες και στάσεις, αλλά και παθογένειες της κοινωνίας και του πολιτικού συστήματος, αναγνωρίσιμες μέχρι και σήμερα στον νεοελληνικό βίο: η ανοργάνωτη διοίκηση, η ληστοκρατία ως γενικότερο εθνικό φαινόμενο, η πολιτική συναλλαγή και διαφθορά, το αγροτικό ζήτημα, η δυσλειτουργία της δικαιοσύνης και του σωφρονιστικού συστήματος, το άδικο φορολογικό σύστημα. Η παράσταση επιχειρεί να αναδείξει αυτές τις αναλογίες ανάμεσα στο «τότε» και στο «τώρα», σε μια απόπειρα ανατομίας της δικής μας, επίσης «δύσκολης», ρευστής και αβέβαιης εποχής.

Την ιστορία του Θάνου Βλέκα, αυτού του καλοκάγαθου ανθρώπου που είχε την ατυχία να είναι μάρτυρας της γέννησης του ελληνικού κράτους, αναλαμβάνουν να διηγηθούν τρεις ηθοποιοί, μέσα από αλλεπάλληλες μεταμορφώσεις προσώπων και χώρων, σε μια σκηνική αφήγηση που επενδύει στη σωματικότητα και στο καυστικό χιούμορ της καθαρεύουσας του Καλλιγά προκειμένου να μας ξεναγήσει στο χαοτικό τοπίο του Ελληνικού Βασιλείου.

 

Λίγα λόγια για την παράσταση “Κάτω από τον Καθαρό Ουρανό”:

Πρώτα χρόνια του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους: μια κοινότητα χωρικών, στην απεγνωσμένη προσπάθειά τους να γίνουν κύριοι της γης που καλλιεργούν από αιώνες, πέφτουν θύματα άγριας εκμετάλλευσης, για να ξεσπάσουν τελικά επί δικαίων και αδίκων.

Με έναυσμα αυτό το χαρακτηριστικό επεισόδιο, τρεις ηθοποιοί «επισκέπτονται» κείμενα, ντοκουμέντα και σύγχρονες προφορικές μαρτυρίες στην προσπάθειά τους να προσδιορίσουν τη σχέση τους με τη γη, ως χώρο ζωής, πόρο ζωής, τίτλο ιδιοκτησίας, αντικείμενο εκμετάλλευσης ή διεκδίκησης κλπ. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, οι ηθοποιοί, βαθμιαία, «πατούν» καλύτερα και οι ίδιοι στον κόσμο όπου ζουν και στο πάτωμα της σκηνής.

Μια υβριδική παράσταση, ανάμεσα στο θέατρο-ντοκουμέντο και την performance, που μας προκαλεί να αναρωτηθούμε σε ποιόν, τελικά, ανήκει η γη.  

 

ΚΥΚΛΟΣ ΟΜΙΛΙΩΝ

04/02 | Πλάτων Ησαΐας | Blood on the Land / Το χώμα βάφτηκε κόκκινο

05/02 | Marie Schamboeck | Buoyancy and spin of the city of Mahagonni

06/02 | Μεταξια Μαρκακη & Ειρήνη Ηλιοπούλου | Αρκαδία. Για τις πραγματικές και τις φαντασιακές περιφέρειες.

Ξεκίνησε
24/12/2021
Τελείωσε
20/03/2022
Κατηγορία
Έτος
2021