Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα

Τεχνοχώρος Εργοτάξιον

Κοινωνικό 2019
watchlist
8 / 10
1 χρήστης
-
βαθμολόγησε
Μία παράσταση κοινωνικό. Σκηνοθεσία Έφη Μεράβογλου. Με τους Έφη Μεράβογλου, Ανδριάνα Σταυριδοπούλου, Αριστέα Ανύση, Σωτηρία Χρυσικοπούλου, Χριστίνα Μούζη κ.α. Παραγωγή του 2019. Ανέβηκε στο θέατρο Τεχνοχώρος Εργοτάξιον.

Τα μέλη της θεατρικής ομάδας "Πρόζα", ενώθηκαν με τους απόφοιτους της σχολής 92 Artschool και δημιούργησαν την θεατρική ομάδα ''Mariposa''.

 Με την έναρξη της ομάδας, αποφασίσαμε να ανεβάσουμε το θεατρικό έργο του Federico Garcia Lorca, ''Το σπίτι της Mπερνάρντα Άλμπα''. Ήταν για εμάς μια πρόκληση καθώς το έργο του Ισπανού συγγραφέα και ποιητή είναι το τελευταίο έργο που έγραψε, το 1936, και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1945. Μαζί με τη "Γέρμα" και το "Ματωμένο Γάμο" αποτελούν την τριλογία της "ισπανικής υπαίθρου" του συγγραφέα.

 

Το έργο περιγράφει τα γεγονότα κατά την περίοδο πένθους σε ένα σπίτι στην Ανδαλουσία, όπου η 60χρονη Μπερνάρντα Άλμπα κατέχει τον απόλυτο έλεγχο πάνω στις κόρες της: Αγκούστιας, Μαγκνταλένα, Αμέλια, Μαρτίριο και Αδέλα. Στο σπίτι ζουν επίσης η Πόνθια, η οικονόμος, κι η Μαρία Χοσέφα, μητέρα της Μπερνάρντα. Στο έργο δεν εμφανίζεται επί σκηνής κανένας ανδρικός χαρακτήρας. Ακόμα κι ο Πέπε Ρομάνο, το αντικείμενο του πόθου για τις κόρες της Μπερνάρντα και μνηστήρας της Ανγκούστιας, δεν εμφανίζεται ποτέ.

 

  Το έργο επικεντρώνεται στα ζητήματα της καταπίεσης, του συμβιβασμού και του πάθους και την επιρροή των ανδρών στις γυναίκες. Η τυραννία της Μπερνάρντα απέναντι στις κόρες της προμηνύει τη φύση του φασιστικού καθεστώτος του Φράνκο στην Ισπανία, λίγο αφού τελειώσει το έργο του ο Λόρκα.

 

 Όλα τα μέλη της ομάδας, με μεράκι και αγάπη για το θέατρο, δούλεψαν αρκετούς μήνες με την σκηνοθέτιδά τους, Έφη Μεράβογλου.

 

Λίγα λόγια για το έργο

Μετά το θάνατο του δεύτερου συζύγου της, η Μπερνάρντα Άλμπα γίνεται τυραννική με τις πέντε κόρες της, που σπάνια είχαν οποιαδήποτε επαφή με το άλλο φύλο. Επιβάλλει πένθος 8 χρόνων και τον εγκλεισμό τους μες στο σπίτι, καθώς η ανώτερη τάξη τους δεν τους επιτρέπει να "ανακατεύονται" με τους απλούς χωρικούς. Η Ανγκούστιας, η μεγαλύτερη κόρη της Μπερνάρντα από τον πρώτο της γάμο, κληρονομεί την περιουσία του πατέρα της κι έτσι προσελκύει το ενδιαφέρον ενός μνηστήρα, του Πέπε Ρομάνο. Τον Πέπε όμως ποθούν κι η Αδέλα, η μικρότερη κόρη, που αρνείται να υποταχθεί στη μητέρα της και συνάπτει ερωτική σχέση μαζί του, αλλά κι η Μαρτίριο, που τη ζηλεύει για κάτι που η ίδια δεν μπορεί να αποκτήσει, λόγω του παρουσιαστικού της.

Κριτικές χρηστών

Katherine Soulis

8/10
SPOILER!
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΟΥΛΗ-Η ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα,κοινωνικό δράμα



Συγγραφέας: Federico Garcia Lorca
Σκηνοθέτης: Έφη Μεράβογλου
Σκηνογραφία: Ευγένιος Αρβανιτάκης
Κοστούμια: Η ομάδα
Ερμηνεύουν: Μυγδαλιά Ανδρέου (Μπερνάρντα), Κωνσταντίνα Βάρδα (Μαρτίριο), Αριστέα Ανύση (Δούλα), Χριστίνα Μούζη (Μαγκνταλένα), Σωτηρία Χρυσικοπούλου (Ανγκούστιας), Έφη Μεράβογλου (Πόνθια), Σόνια Πούλη (Μαρία Χοσέφα), Αναστασία Ραβάνη (Αμέλια), Ανδριάνα Σταυριδοπούλου (Αδέλα).


Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα

Μια ομάδα εννέα γυναικών δίνουν ρεσιτάλ ερμηνείας και σε καθηλώνουν με τον ρεαλισμό που αποπνέει η παράσταση.Δίνουν το τόνο της εποχής του καθωσπρεπισμού και της απομόνωσης των γυναικών στο σπίτι για την προστασία του ονόματος της οικογένειας σε βάρος του ψυχισμού των μελών της.Η ασφυκτική πίεση της κοινωνίας,το φαίνεσθαι και η κατηγοριοποίηση των ανθρώπων σε έχοντες τον πλούτο και μη,οδηγούν στον εγκλεισμό των πέντε ανύπαντρων αδελφών στο σπίτι.Το μίσος που φωλιάζει στην καρδιά τους για την ζωή που περνά χωρίς να την χαίρονται,τον άντρα και τα παιδιά που δεν θα έχουν,τις φέρνουν αντιμέτωπες μεταξύ τους με τραγικό τέλος.

Το σκηνικό¨ η τραπεζαρία του σπιτιού, εκει συγκεντρώνονται τα μέλη της και συζητούν την καθημερινότητά τους,ίδια και απαράλλαχτη με τις προηγούμενες μέρες.Δίπλα η κουζίνα όπου ετοιμάζει η δούλα το φαγητό.Ένα διάφανο σελοφάν επιτρέπει την θέαση στο σπίτι-κελί όπου ζουν εγκλωβισμένες οι πέντε αδελφές.

Η Μπέρναντα Άλμα,(Μυγδαλιά Ανδρέου) η μητέρα ¨δεσμοφύλακας¨ αποφασίζει με τον θάνατο του δεύτερου συζύγου της να κλειστούν οι κόρες της στο σπίτι λόγω πένθους με οκταετή διάρκεια
.Πρόθεσή της είναι να διαφυλάξει την τιμή της οικογένειας και είναι ικανή να χτίσει τα πόρτο-παραθυρόφυλλα για να το επιτύχει.Υποταγμένη στο συντηρητικό καθεστώς που θέλει την γυναίκα
μες στο σπίτι να ασχολείται με το νοικοκυριό, ρουφάει την ζωή από τις κόρες της στερώντας τους τις χαρές του έξω κόσμου.Νομίζει ότι τις προστατεύει ενώ τις έχει αποκλείσει από κάθε ελπίδα μιας φυσιολογικής ζωής.
Πρέπει να είναι σεμνές,αγνές,και παρθένες ..Είναι αδέκαστη και αυστηρή μαζί τους.Η ευτυχία τους δεν είναι ζητούμενο,ίσως θεωρείται και αμαρτία.Η στέρηση θεωρείται συνώνυμο της αρετής.

Η γιαγιά(Μαρία Χοσέφα),μητέρα της Μπέρναντα είναι εξαιρετική ,στο ρόλο ενός μυαλού χαμένου, που γυρνάει ντυμένη νύφη ζητώντας να παντρευτεί με μια κούκλα για μωρό στα χέρια. Μια φωνή απελπισίας
σε αυτό το σκοτεινό σπίτι με ανθρώπους που μαραίνονται χωρίς αγάπη και φροντίδα. ..

Ένας άνδρας ταράζει την ζωή των γυναικών αυτών,χωρίς καν να εμφανίζεται στη σκηνή!! Ο Πέπε Ρομάνο πρόκειται να παντρευτεί την Ανγκούστια,(κόρη της Μπέρναντα από τον πρώτο της σύζυγο)..
.Η Ανγκούστια ( Σωτηρία Χρυσικοπούλου),διαθέτει περιουσία από τον πατέρα της,ενώ οι άλλες είναι άπροικες,και ετοιμάζει το γάμο της προκαλώντας την ζήλεια και το φθόνο στις άλλες που είναι καταδικασμένες σε μοναξιά μες στο σπίτι.Αυτή μπορεί να πραγματοποιήσει τα όνειρά της,να παντρευτεί αυτόν που θέλει,να κάνει οικογένεια μαζί του και κυρίως να φύγει από το σπίτι -φυλακή.Αγνοεί
ότι ο ¨καλός¨της Πέπε Ρομάνο διατηρεί ερωτική σχέση με την αδελφή της Αδέλα( Ανδριάνα Σταυριδοπούλου).

Η Αδέλα,είναι ελεύθερο πνεύμα,αγαπάει και δίνεται με όλο το της το είναι.Είναι ερωτευμένη και θέλει να ζήσει τον έρωτά τους με κάθε κόστος.Δεν φοβάται,ξέρει τι θέλει και το διεκδικεί με πάθος.Νοιώθει ότι κυριαρχεί στην καρδιά του Πέπε που παντρεύεται την Ανγκούστια για οικονομικούς λόγους.Οι κλεμμένες στιγμές που περνά με τον
Πέπε την κάνουν ευτυχισμένη και αντιμετωπίζει την Μαρτίριο( Κωνσταντίνα Βάρδα),την άσχημη και περασμένη στα χρόνια αδελφή της που είναι και αυτή κρυφά ερωτευμένη μαζί του.Η Μαρτίριο βλέπει την ζωή της
να φεύγει χωρίς να μπορεί να κάνει τίποτα,δεν θα την ζητήσει σε γάμο κανείς,θα ζει το ίδιο βασανιστικό σενάριο κάθε μέρα.Ονειρεύεται απελπισμένα τον Πέπε και γεμίζει πικρία και θυμό.Απειλεί την Αδέλα ότι θα αποκαλύψει την ανίερη σχέση της με τον μελλοντικό άνδρα της Ανγκούστια προκαλώντας το μένος της δυνάστριας μητέρας.τους.που αρπάζοντας το όπλο πυροβολεί τον εισβολέα στον περίβολο του σπιτιού, χωρίς κατά τύχη
να τον σκοτώσει. .Όταν έχουν αποκαλυφθεί τα μυστικά τους και εκδιωχθεί ο Πέπε ,η Αδέλα χωρίς ελπίδα και κυριευμένη από απελπισία αυτοκτονεί ,ούσα έγκυος στο παιδί τους.

Ούτε ο θάνατος του παιδιού της δεν αλλάζει την Μπερνάντα.Η κόρη της πέθανε παρθένα είναι η επίσημη ιστορία της οικογένειας.
Σταματάει η ζωή ? Περιορίζονται οι επιθυμίες με τον εγκλεισμό και την καταπίεση ?
0