Οι δρόμοι των παραμυθιών είναι διαχρονικά μονοπάτια που μας οδηγούν στο παρελθόν και στο μέλλον και μας συνδέουν με τη λαϊκή παράδοση. Τα βιώματα και οι εμπειρίες των λαών ταξιδεύουν από γενιά σε γενιά, πάντοτε με όχημα τη φαντασία.
Πόσα μήλα πρέπει να φάει ένα devi για να χορτάσει; Τι κάνει ο διάβολος μέσα σ’ ένα μπουκάλι; Ποια είναι η Λυγερή και σε ποια γωνιά του κόσμου έχει χαθεί; Είναι μήπως η κόρη που αγάπησε το φίδι ή μια χαλκοκουρούνα που έριχνε τον ίσκιο της στη λίμνη; Είναι η μοναχοκόρη του παπά ή η άλλη που τη ζήλευαν οι αδερφές της; Είναι μήπως όλα αυτά μαζί ή μια ιδέα που τη φαντασία κινητοποιεί; Πού πρέπει να πάει ο Ίσκιος να τη βρει; Και ποιοι είναι όλοι αυτοί οι «απ’ αλλού φερμένοι» που έρχονται να μεταμορφώσουν τον κόσμο και τα υλικά του;
Μέσα στα παραμύθια της Μακεδονίας και της Θράκης (Η Αρχοντοπούλα και ο Όφις, Η κόρη και το Βασιλόπουλο, Ο Νικολός κ.α.) κρύβονται μοτίβα και θεματικές που συνδέουν διαφορετικούς λαούς και διαφορετικούς πολιτισμούς όλων των εποχών. Κάτω από το δέντρο της ζωής -πάντοτε σε κύκλο- οι λαϊκές ιστορίες ξετυλίγουν το κουβάρι του χρόνου συνδέοντας τους ανθρώπους με τους βαθύτερους φόβους τους αλλά και τις πιο κρυφές τους επιθυμίες.
Σημείωμα σκηνοθέτη
Ποιοι είναι αυτοί οι «απ’ αλλού φερμένοι»;
Από πού έρχονται και τι τους δένει;
Λαϊκά παραμύθια. Μια δυναμική έκφραση της εμπειρίας του ανθρώπου. Ένας τόπος απέραντης φαντασίας και ποίησης σε χώρο μαγικό, οικουμενικό, και χρόνο ακαθόριστο.
Τα λαϊκά παραμύθια είναι τρυφερά, είναι και άγρια. Έχουν πείσμα και επιμονή και καπατσοσύνη και αγάπη.
Τα λαϊκά παραμύθια είναι πλάσματα που ζουν και αναπνέουν, είναι ψυχές και μεταφέρονται από στόμα σε στόμα, από κουζίνα σε χωράφι, από χωράφι σε καφενείο, από καφενείο σε υπαίθρια φωτιά και στα νυχτέρια, σε κύκλο γύρω απ’ τη φωτιά. Από γιαγιά σε εγγόνι, από γενιά σε γενιά, από τόπο σε τόπο. Ταξιδεύουν…
Στη δική μας ιστορία δεν υπάρχουν υπερήρωες. Υπάρχουν έξυπνοι και υπάρχουν και καταφερτζήδες. Δεν υπάρχουν γοβάκια γυάλινα, πανέμορφες πριγκίπισσες, κακοί λύκοι και φοβεροί μαχητές που πολεμούν δράκους και θηρία. Στη δική μας ιστορία δεν περιμένουν τον πρίγκηπα. Πηγαίνουμε και τον βρίσκουμε.
Και δεν χρειαζόμαστε υπερδύναμα σπαθιά για να σκοτώσουμε το τέρας∙ μπορούμε να το κοιμίσουμε απ’ το πολύ φαΐ.
Α ναι! Και δεν «ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα». Ζήσαν κι αυτοί κι εμείς και καλά και καλύτερα.