Στα βορειανατολικά σύνορα του Λιβάνου με τη Συρία βρίσκεται η περιφέρεια του Άκαρ. Εκεί γεννήθηκε και μεγάλωσε η Τάνια Ελ Χούρυ. Εκεί επιστρέφει, τώρα, μέσα από τη νέα της περφόρμανς. Η πολυβραβευμένη Λιβανέζα live artist επανέρχεται στη ΣΤΕΓΗ του Ιδρύματος Ωνάση, για να μοιραστεί τις αναμνήσεις της οικογένειάς της από ένα απομακρυσμένο συνοριακό χωριό της πατρίδας της.
Αντλώντας υλικό από ηχογραφημένες συνομιλίες με την εκλιπούσα γιαγιά της, από μαρτυρίες της προφορικής παράδοσης του Άκαρ, αλλά και από την αναπάντεχη ανακάλυψη χαμένων συγγενών της στο Μεξικό, η Τάνια Ελ Χούρυ συνθέτει τη συνταρακτική αφήγηση ενός αιώνα πολεμικών συγκρούσεων και μετανάστευσης.
Όπως σε όλα τα σκηνικά της πρότζεκτ, έτσι κι εδώ οι θεατές έρχονται να διαδραματίσουν δυναμικό ρόλο. Το “Cultural Exchange Rate” μοιάζει με μια απόπειρα καταβύθισης του κοινού στα βιώματα, στα ίχνη, στους ήχους της οικογένειας των Ελ Χούρυ, που δεν έπαψαν να μετακινούνται, να διασχίζουν σύνορα και να επιβιώνουν.
Η Τάνια Ελ Χούρυ εργάζεται πάνω στο πρότζεκτ του “Cultural Exchange Rate” εδώ και μια δεκαετία. Αφορμή για την αρχική ιδέα του εγχειρήματος αποτέλεσε η συγκινητική προσπάθεια του πατέρα της να την στηρίξει οικονομικά κατά τη φυγή της στην Αγγλία. Γι’ αυτό τον σκοπό, της είχε παραχωρήσει τη συλλογή του από νομίσματα του Λιβάνου.
Με το “Cultural Exchange Rate” η Ελ Χούρυ συνεργάζεται για τρίτη φορά με τη ΣΤΕΓΗ του Ιδρύματος Ωνάση. Έχουν προηγηθεί το “Gardens Speak” (2016), μια καταγραφή ιστοριών Σύριων πολιτών που σκοτώθηκαν στις πρώτες μαζικές αντικυβερνητικές διαδηλώσεις, και το “The Search for Power” (2019), μια εγκατάσταση-περφόρμανς για το σκανδαλώδες ζήτημα της ηλεκτροδότησης στον Λίβανο. Και τα δύο έργα της παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του Fast Forward Festival.
Το κεφάλαιο της μετανάστευσης έχει απασχολήσει την πλειονότητα των περφόρμανς της Τάνια Ελ Χούρυ. Είναι χαρακτηριστικό πως, από το 2011 έως σήμερα, επτά από τα έντεκα πρότζεκτ της σχολιάζουν πτυχές του προσφυγικού προβλήματος, καθώς και του ζητήματος των συνόρων.