Συνέντευξη

Άρης Τσαμπαλίκας: Όταν τα βλέμματα είναι καθάρια, τότες ίσως μπορούν να συναντηθούν και να ατενίσουν το όραμα της δημιουργίας.

4 Αυγούστου 2021  |  από Πέπη Καλλίλα
Άρης Τσαμπαλίκας: Όταν τα βλέμματα είναι καθάρια, τότες ίσως μπορούν να συναντηθούν και να ατενίσουν το όραμα της δημιουργίας.
Ο ηθοποιός Άρης Τσαμπαλίκας πρωταγωνιστεί σε μια πολύ ενδοαφέρουσα παράσταση για τον Καποδίστρια και το έργο του, η οποία θα περιοδεύσει μέχρι και τον Σεπτέμβρη.

Πώς αισθάνεσαι που παίζεις πάλι στο θέατρο μετά από ένα χρόνο απουσίας;

Σε μία βόλτα που έκανα με την τρεισήμισι ετών κόρη μου την περίοδο του δεύτερου lockdown, περνώντας από μία παιδική χαρά, με σταματά απότομα και με ρωτά έντρομη.

-Μπαμπά πότε θα ανοίξουν πάλι οι παιδικές χαρές, για να παίξω με τους φίλους μου;

Τρόμαξα, γιατί δεν ήξερα τι να της απαντήσω. Ευτυχώς για εκείνη, οι παιδότοποι άνοιξαν και τα θέατρα επίσης…

 

Μίλησε μας για την παράσταση. Φαίνεται πολύ ενδιαφέρουσα η προσέγγιση του πολυσχιδούς Καποδίστρια.

Η Παράσταση ‘’Υλικό Καποδίστριας’’ αποτελεί μία ανασκαφή στη ζωή και το έργο του πρώτου Κυβερνήτη της νεότερης Ελλάδας. Ιχνηλατεί τα αισθήματα, τις σκέψεις, τις αγωνίες, τις κοινωνικές και πολιτικές συγκρούσεις ενός Ανθρώπου, ο οποίος προσπαθεί, έχοντας απαρνηθεί οποιαδήποτε προσωπική του φιλοδοξία να οικοδομήσει μία χώρα από το μηδέν. Η παράσταση ταξιδεύει το κοινό έχοντας ως πυξίδα τον Ιωάννη Καποδίστρια.

 

Ποιον ρόλο υποδύεστε στο έργο;

Στην παράσταση ο σκηνοθέτης και δημιουργός του έργου Γιάννης Μαργαρίτης, μου εμπιστεύθηκε τους ρόλους του Γιώργη Μαυρομιχάλη και του Τσάρου Αλέξανδρου του Α΄.

 

Τι ήταν αυτό που σε συνεπήρε διαβάζοντας το έργο;

Η ονομασία της παράστασης ξεκινά από την λέξη Υλικό. Το υλικό είναι ένα σύνολο πληροφοριών, στοιχείων, που ο ηθοποιός καλείται να συνθέσει και να δημιουργήσει τόσο στους χαρακτήρες που θα ερμηνεύσει όσο και τις εικόνες που θα δημιουργήσει στον θεατή. Με άλλα λόγια, γίνεται ο τεχνίτης – μάστορας που χτίζει το ιστορικό αφήγημα. Το Υλικό γίνεται έρευνα και ο ηθοποιός ένας εξερευνητής. Φοβερά γοητευτικό, αν σκεφτεί κανείς ότι παίζεις την Ιστορία.

 

Τι περιλαμβάνει λοιπόν το "Υλικό Καποδίστριας";

Η παράσταση αρχίζει με τον αποχαιρετισμό της Ρωξάντρας Στούρτζα προς τον Ιωάννη Καποδίστρια, όταν αυτός φεύγει για να αναλάβει την θέση του πρώτου κυβερνήτη του νέου ελληνικού κράτους. Ακολουθούν πολλά επεισόδια από τα τελευταία χρόνια της ζωής του, το ορφανοτροφείο της Αίγινας, η επανάσταση της Ύδρας και των Μανιατών εναντίον του, η κατάληψη του στόλου από τον Μιαούλη, η ανατίναξη του στόλου, η σχέση με τον Κολοκοτρώνη κ.ά. Με την τεχνική του flash back βλέπουμε επεισόδια από το πρώτο ταξίδι στην Αγία Πετρούπολη και τη συνάντησή του με τον Τσάρο, την δημιουργία του συντάγματος της Ελβετίας, το συνέδριο της Βιέννης, μια σημαδιακή συνάντηση με την Ρωξάντρα, την σχέση του με τον Γκαίτε και το έργο τελειώνει με την δολοφονία του από τους Μαυρομιχαλαίους και τον σπαραχτικό τελικό αποχαιρετισμό της Ρωξάντρας.  Σημαντικό ρόλο στην παράσταση παίζουν  οι «παραβάσεις», όπου ηθοποιοί και σκηνοθέτης εμπλέκουν τους θεατές σε έναν προβληματισμό σχετικό με την πορεία και το όνειρο του Ιωάννη Καποδίστρια.

 

Με ποια κριτήρια διαλέγεις να παίξεις σε μια παράσταση; Τι είναι πιο σημαντικό για σένα;

Η εμπιστοσύνη και ο επαγγελματισμός στον χώρο μας, είναι δύο από τους βασικούς πυλώνες. Όταν τα βλέμματα είναι καθάρια, τότες ίσως μπορούν να συναντηθούν και να ατενίσουν το όραμα της δημιουργίας.

 

Αισθάνεσαι ότι έχει αρχίζει κάτι να αλλάζει στο θεατρικό τοπίο μετά το #metoo και τις αποκαλύψεις; 

Μου αρέσει η πρώτη λέξη της ερώτησή σας. Αισθάνομαι. Σημαίνει αντιλαμβάνομαι με τις αισθήσεις μου. Άρα είμαι ζωντανός. Ερχόμαστε σε αυτόν τον κόσμο εντελώς τυχαία και φεύγουμε επίσης. Το δώρο που μας προσφέρεται είναι η ίδια η ζωή. Καμιά μορφή εξουσίας δεν έχει το δικαίωμα να το καννιβαλίζει. Δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιούμε άλλους ανθρώπους και καταστάσεις για να καλύψουμε την εσωτερική μας φτώχεια.

 

Όταν τελειώσεις με την περιοδεία αυτή, έχεις αλλά σχέδια για Φθινόπωρο;

Έτσι όπως είναι τα πράγματα καλύτερα να μην σχεδιάζουμε στην παρούσα φάση. Απλά εύχομαι να είναι ανοιχτές οι παιδικές χαρές.