Ιππόλυτος

Περιοδεία

Αρχαίο Δράμα 2023 11 
watchlist
7,5 / 10
2 χρήστες
-
βαθμολόγησε
O Ιππόλυτος του Ευριπίδη μετά το sold out στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου ολοκληρώνει τον κύκλο των παράστασεών του στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.
Videos
Trailer 00:39

17.500 θεατές και τις δύο ημέρες 7 & 8 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Το Εθνικό Θέατρο άνοιξε το φετινό φεστιβάλ Επιδαύρου την περασμένη Παρασκευή 7/7 με τον Ιππόλυτο του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου. Δύο μαγικά βράδια το Σάββατο 8/7 ήταν sold out η παράσταση όπου το κοινό χειροκρότησε θερμά τον θίασο και τους συντελεστές.

Ο Ιππόλυτος, νόθος γιος του Θησέα και πιστός οπαδός της Άρτεμης, έχει εμμονή με την αγνότητα, απαξιώνει τον έρωτα, υβρίζει το γυναικείο φύλο. Η θεά του έρωτα, Αφροδίτη, θέλοντας να τον εκδικηθεί που δεν τη σέβεται, οργανώνει ένα σχέδιο εξόντωσής του, εμπνέοντας σφοδρό έρωτα για εκείνον στη μητριά του Φαίδρα. Η παράσταση εστιάζει στη μορφή της Αφροδίτης που στήνει ένα παιχνίδι εκδίκησης και παρακολουθεί με ηδονοβλεπτική ματιά πώς το ανθρώπινο είδος γίνεται άθυρμα των επιθυμιών της. Το μάτι της γίνεται μάτι μας και τα πρόσωπα απογυμνώνονται. Τα γυμνά σώματα μεταφέρουν την έκρηξη, τον πόθο, τη λαγνεία αλλά και την αγνότητα του γένους των ανθρώπων.

Ποιος άραγε ευθύνεται για την τραγωδία; μοιάζει να αναρωτιέται ο Ευριπίδης. Ο θεός ή ο άνθρωπος; Στα χέρια του Ευριπίδη το μυθικό μοτίβο της σεξουαλικής επιθυμίας μιας γυναίκας για έναν νεότερο άντρα αναβαθμίζεται σε μία αδυσώπητη σύγκρουση ανάμεσα στην ανθρώπινη βούληση και τη θεϊκή δύναμη. Στον πυρήνα αυτού του διλήμματος βουτά η σκηνοθεσία που διερευνά με ακρίβεια και ευαισθησία όλα τα δίπολα, αναδεικνύοντας έτσι την πολυπλοκότητα των ψυχολογικών και ηθικών θεμάτων που θίγονται. Από τη μία η εγκράτεια κι από την άλλη ο πόθος, από τη μία το ιερό κι από την άλλη το βέβηλο, από τη μία η εκδίκηση και από την άλλη η θυσία, από τη μία ο λόγος από την άλλη η σιωπή.

Το σκηνικό της παράστασης, ένα βαλτώδες δυστοπικό τοπίο με αγρωστώδη φυτά και νερό, αντανακλά την ερημιά της ανθρώπινης ύπαρξης. Στην παράσταση η Αφροδίτη κρατώντας μία κάμερα, και μέσα σε υποβλητική μουσική, κινηματογραφεί και αναμεταδίδει ζωντανά

σε μονοπλάνο όλη τη δράση, παρουσιάζοντας χωρίς μοντάζ στο κοινό πτυχές και λεπτομέρειές της. Ο θίασος κινείται σε όλη την έκταση του αρχαίου Θεάτρου, μέσα, γύρω και πίσω από την ορχήστρα, ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα, ιχνηλατώντας τη μετ’ εμποδίων διαδρομή ανάμεσα στην αγνότητα και τη λαγνεία, ανάμεσα στην άγνοια και τη γνώση, ανάμεσα στην ίδια την πτώση του ανθρώπου και την εξιλέωσή του.

Ο Ιππόλυτος παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο το 1937 σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Ροντήρη, με Ιππόλυτο τον Αλέξη Μινωτή και Φαίδρα την Κατίνα Παξινού. To 1953, ανέβηκε ξανά από το Εθνικό Θέατρο στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού και πάλι σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, και το επόμενο καλοκαίρι στην Επίδαυρο, με Ιππόλυτο τον Αλέκο Αλεξανδράκη και Φαίδρα την Έλσα Βεργή, εγκαινιάζοντας άτυπα τον θεσμό των Επιδαυρίων που την επόμενη χρονιά (1955) καθιερώθηκε επίσημα με την ίδια παράσταση.

Η παράσταση περιέχει γυμνό και προτείνεται σε θεατές από 15 ετών και άνω.

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Επόμενες παραστάσεις στην Αθήνα, στο Σχολείον της Αθήνας Ειρήνη Παπά στις
14, 15, 16 και 18, 19, 20 Ιουλίου

Η παράσταση θα παιχτεί επίσης στις
31 Αυγούστου στο Θέατρο Βράχων
7 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο Δάσους και στις
10 Σεπτεμβρίου στην Ελευσίνα, στο Παλαιό ελαιουργείο

13, 14, 15, 16, 17 Σεπτεμβρίου, Σχολείον της Αθήνας Ειρήνη Παπά

Βοηθός φωτιστή
Λάμπρος Παπούλιας
Βοηθός σκηνοθέτη
Γιώργος Μπραουδάκης
Συγγραφέας
Ευριπίδης
Μετάφραση
Κώστας Τοπούζης
Δραματουργική ανάλυση
Κατερίνα Ευαγγελάτου
Σκηνογράφος
Εύα Μανιδάκη
Βοηθός σκηνογράφου
Κατερίνα Βλάχμπεη
Ενδυματολόγος
Εύα Γουλάκου
Βοηθός ενδυματολόγου
Αλεξάνδρα-Αναστασία Φτούλη
Σχεδιασμός ήχου / Ηχοληψία
Κώστας Παυλόπουλος
Ενορχηστρώσεις/Μουσική διεύθυνση
Αλέξανδρος Κτιστάκης
Μακιγιάζ
Olga Faleichyk
Σκηνικά αντικείμενα / μάσκες
Νεκτάριος Διονυσόπουλος