Ιστορία χωρίς όνομα

Ιδρυμα "Μιχάλης Κακογιάννης" Θέατρο/ κεντρική σκηνή

Δραματοποιημένη Λογοτεχνία 2020
watchlist
10 / 10
1 χρήστης
-
βαθμολόγησε
Videos
Trailer

Τον θυελλώδη έρωτα του Ίωνα Δραγούμη και της Πηνελόπης Δέλτα θα μεταφέρει στη σκηνή φέτος το χειμώνα ο Κώστας Γάκης, σε μια θεατρική διασκευή του βραβευμένου με τρία βραβεία κοινού βιβλίου του Στέφανου Δάνδολου «Ιστορία χωρίς όνομα» από τις εκδόσεις “Ψυχογιός”.

Ίων Δραγούμης και Πηνελόπη Δέλτα. Μια ψυχή χωρισμένη σε δύο σώματα. Ένας θαμμένος πόνος που δεν εκτονώθηκε ποτέ. Δύο λυγμοί που συνορεύουν. Ο έρωτας και η πατρίδα. Μια ιστορία ηδονής και οδύνης. Ο εμβληματικός διπλωμάτης και η σπουδαία συγγραφέας σε μια νοερή ζωή επιθυμίας, ονείρων, υψηλών ιδανικών, υψηλών δεσμεύσεων, υψηλών οραμάτων.

Κριτικές χρηστών

Katherine Soulis

10/10
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΟΥΛΗ-Η ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

Συγγραφέας του έργου «Ιστορία χωρίς Όνομα»: Στέφανος Δάνδολος

Θεατρική Διασκευή: Ανθή Φουντά –Κώστας Γάκης

Σκηνοθεσία-Μουσική: Κώστας Γάκης

Σκηνικά – Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Ηair and makeup artist: Άννα Μαρία Προκοπίδου

Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα - Φαίη Κοσμίδου

Φωτογράφιση: Σταύρος Χαμπάκης

Promo Video: Γιώργος Γεωργόπουλος



Παίζουν:

Ίωνας Δραγούμης: Τάσος Νούσιας

Πηνελόπη Δέλτα: Μπέτυ Λιβανού

Νεαρή Πηνελόπη Δέλτα: Μαρία Παπαφωτίου

Στέφανος Δέλτα: Στάθης Μαντζώρος

Γιατρός Φρίντμαν: Αργύρης Γκαγκάνης

Γραμματέας Γιατρού: Στέλιος Γιαννακός

Μαριάνθη: Ανθή Φουντά

Μουσική εκτέλεση : Μιχάλης Κωτσόγιαννης

Διεύθυνση Παραγωγής: Κατερίνα Διακουμοπούλου

Προβολή & Επικοινωνία Παραγωγής: Άννα Θεοδόση, Ίρια Κατσαντώνη

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Performing Arts & Entertainment Lt



"Ιστορία χωρίς όνομα", είναι ο τίτλος του βιβλίου, όχι γιατί ο συγγραφέας αδυνατεί αν του δώσει ένα, αλλά γιατί, όσο πιο ουσιαστικό και σημαντικό είναι κάτι, είτε γεγονός είτε συναίσθημα, τόσο πιο δύσκολο είναι να εκφραστεί με λέξεις. Δεν μπορείς να του προσδώσεις ταυτότητα ούτε χαρακτήρα απλά και μόνο τοποθετώντας του μια λεζάντα. Η καρδιά έχει την δική της αλήθεια,βαθιά
κρυμμένη στην ψυχή μας.


Όσοι ζουν καίγονται,καίγονται.
Οι άλλοι απλά επιβιώνουν.


Η σκηνή είναι γεμάτη τριαντάφυλλα,ο κήπος του σπιτιού της Πηνελόπης Δέλτα στην Κηφισιά.
Το έργο αρχίζει και αποκαλύπτονται οι ηθοποιοί αφαιρώντας ένα σελοφάν που τους σκέπαζε, σαν αγάλματα ξεχασμένα από το χρόνο.Σκηνοθετικό εύρημα όπως και η νεώτερη εκδοχή της Πηνελόπης που βρίσκεται, φορώντας άσπρα, ξαπλωμένη στον κήπο και αθέατη από την κάλυψη των λουλουδιών.Αναδύεται όταν την προσέχει ο Ίωνας Δραγούμης και φωτίζεται σαν την άνοιξη το πρόσωπό της από την λατρεία της για αυτόν.

Απρίλιος 1941. Η Μπέτυ Λιβανού,η γυναίκα που φοράει πάντα μαύρα,είναι η Πηνελόπη Δέλτα που στο τελευταίο εικοσιτετράωρο της ζωής της ,πριν την αυτοκτονία της,ξαναζεί στη μνήμη της τις τρεις μέρες μαζί με τον Ίωνα,τον δικό της Ίωνα, που θ' άλλαζαν τη ζωή της και θα καθόριζαν το μέλλον της για πάντα..Όπως γράφει, ανακαλώντας τις στιγμές που έζησε με τον Ίωνα:::«Θυμάμαι τα πάντα. Ό, τι συνέβη εκείνες τις τρεις μέρες. Δεν ξέχασα τίποτα. Και σε λίγες ώρες που θα σε δω, θα τα ξαναθυμηθούμε μαζί» Συναντήθηκαν το 1905. Η απλή γνωριμία εξελίχτηκε σε βαθιά φιλία κι αυτή με τη σειρά της σε έναν αδιέξοδο έρωτα. .

:Στο έργο εναλλάσσονται χρονικά σκηνές από τον Απρίλιο του 1941 και του Ιούνη του 1908 όταν τριάντα τεσσάρων χρονών η Δέλτα στέλνεται από τον άντρα της στην ψυχιατρική κλινική του δόκτορος Φρίντμαν στο Γκάινφαρν.,στα περίχωρα της Βιέννης. Ο καθηγητής Φρίντμαν αποτελεί το αποκούμπι της και τον εξομολογητή της. Πρόκειται για έναν άνθρωπο που την αγάπησε από την πρώτη στιγμή και κατάλαβε αμέσως την τραγωδία που ζούσε η ασθενής του. «Υπέκυψε στα χάδια αλλά όχι στην ένωση… Θέλει να φύγει απ’ τον γάμο της με το κεφάλι ψηλά» ,αναλογίζεται προσπαθώντας να την θεραπεύσει από την άνομη αγάπη της για τον Δραγούμη.
.Η ίδια έχει ομολογήσει από μόνη της στο σύζυγό της Στέφανο Δέλτα τον αδιέξοδο και ανολοκλήρωτο έρωτά της για τον διπλωμάτη Ίωνα Δραγούμη.. Παντρεμένη μεγαλοαστή , με τρεις κόρες, κάνει δύο απόπειρες αυτοκτονίας Τρεις μέρες περιθώριο για ν' αποφασίσει αν μπορe;i να πάει κόντρα στην κοινωνία, στην οικογένειά της, ακόμα και στον Θεό τον ίδιο. Πόσοι άντρες χρειάζονται για να λυγίσουν μια .γυναίκα ; αναρωτιέται.η Δέλτα..Διχάζεται ανάμεσα στα παιδιά της ,που ο σύζυγος της απειλεί να της τα στερήσει αν τον εγκαταλείψει,και .την καρδιά της που δεν υπακούει σε καμιά λογική.
« Πως το έγραψε ο Κικέρων? Ο έρωτας και η λογική μοιάζουν με τον ήλιο και το φεγγάρι. Όταν ανατέλλει το ένα, δύει το άλλο. Το ξέρει και η ίδια από πρώτο χέρι».

Μην κουραστείς να με αγαπάς και να πιστεύεις σε αυτό που έχουμε, της έλεγε ξανά και ξανά ο Ίωνας.
Ναι είναι βάσανο και θα μας ταλανιζει πάντα, όμως πρέπει να το προσέχουμε σαν φυλαχτό...

Τα "πρέπει" της ζωής, γίνονται δεσμώτες της ευτυχίας της,προκαλούν την δυστυχία της . Η Πηνελόπη πέφτει σε μελαγχολία,φτάνει ν' αρρωστήσει το μυαλό της, να φθαρεί η ψυχή της και, τελικά, να μην ζει για κανέναν άλλον λόγο, παρά μονάχα για να θυμάται εκείνον που έμελλε να είναι ο ένας.
"Το ξέρω πως είμαι τρελή• μα η αγάπη καποιον τρελαίνει... " μονολογεί η Δέλτα.

"Δεν έχουν σημασία μόνο αυτά που ζήσαμε. Ίσως μεγαλύτερη σημασία έχουν αυτά που δεν ζήσαμε. Οι έρωτες οι ανεκπλήρωτοι, όλα τα «σ αγαπώ» που τσιγκουνευτήκαμε, όλα τα σώματα που αγγίξαμε μόνο νοητά, όλα τα χείλη που ονειρευτήκαμε αλλά φοβηθήκαμε να φιλήσουμε. Ίσως τα «όχι» μας μας έκαναν αυτό που είμαστε, όχι τα «ναι» μας. Ίσως.

Ό,τι αρχίζει, θα τελειώσει. Ό,τι δεν αρχίσει δεν θα τελειώσει και ποτέ. Έρωτας δεν είναι μόνο ό,τι εκπληρώθηκε- είναι και ό,τι πόθησες. Ίσως γι’ αυτό μας τρώνε για πάντα οι ανεκπλήρωτοι έρωτες. Δεν πεθαίνουν γιατί δεν κατάφεραν να γεννηθούν". Kαβάφης


Ζούμε λοιπόν,το τελευταίο εικοσιτετράωρο αυτής της λαμπερής προσωπικότητας. Με αφορμή τις συζητήσεις και τη φροντίδα της αγαπημένης της οικονόμου, της Μαριάνθης, η συγγραφέας ακούει λέξη προς λέξη τα έκτακτα ανακοινωθέντα του ραδιοφωνικού σταθμού που προσπαθεί να κρατήσει το φρόνημα του λαού υψηλό κι ας ηττήθηκε στη μάχη.
. Στις 2 Μαΐου 1941 η Δέλτα πεθαίνει,δίνοντας αυτή το τέλος στη ζωή της.

Μια παράσταση λαμπερή και άξια χειροκροτημάτων και επαίνων Ξεχωρίζει η ερμηνεία του Τάσου Νούσια ως Ίωνας Δραγούμης.Ενδύθηκε το κοστούμι του ρόλου άψογα και εντυπωσίασε μαζί με την
νεαρή και ταλαντούχα Μαρία Παπαφωτίου!!Το κεφάλαιο του ελληνικού θεατρικού γίγνεσθαι η Μπέτυ Λιβανού καθώς και η εξαιρετική σκηνοθετική ματιά του Κώστα Γάκη δίνουν ένα αποτέλεσμα μαγικό!!
Συγχαρητήρια !!
0