Συνέντευξη

Σταύρος Γιαννουλάδης

20 Φεβρουαρίου 2018  |  από Πέπη Καλλίλα
Σταύρος Γιαννουλάδης
Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μιλάει για την υποκρισία, την ανάγκη για επιβεβαίωση και πώς αυτά θίγονται μέσα από το έργο του Μολιέρου που παραμένει τρομακτικά διαχρονικό

Πείτε δυο λόγια για την παράσταση που σκηνοθετείτε.

Πρόκειται για μία διασκευή της πικρής κωμωδίας του Μολιέρου, “Ο Μισάνθρωπος”. Στην δική μας εκδοχή το έργο μεταφέρεται στη εποχή των social media. Οι χαρακτήρες αλλά και οι θεατές χρησιμοποιούν τα κινητά στην παράσταση. Σε ένα ειδικά διαμορφωμένο γκρούπ της παράστασης στο facebook οι θεατές μπορούν να ανεβάζουν φωτογραφίες, βίντεο αλλά και να ψηφίζουν τον αγαπημένο τους ρόλο, ώστε να τον δουν περισσότερο στη σκηνή. Μέσα από αυτό το παιχνίδι προσπαθούμε να εξερευνήσουμε τα όρια αλληλεπίδρασης με τους θεατές, και της εμπλοκής με την παράσταση. Ταυτόχρονα αυτή η ιδέα βασίζεται στον τρόπο που σήμερα χρησιμοποιούμε τα social media και τα κινητά. Το ίδιο το έργο του Μολιέρου θήγει ζητήματα διαχρονικά, για το πως θέλουμε να ζούμε, για το τι ζητάμε από τις σχέσεις μας αλλά και ποια είναι η ηθική μας στη ζωή.

 

Πήρατε την ιστορία του Μισάνθρωπου του Μολιέρου και την φέρατε στο σήμερα βάζοντας μέσα στοιχεία της σημερινής κοινωνίας (χρήση κινητων, social media). Πώς φτάσατε σε αυτήν την ιδέα;

Η ιδέα μου ήρθε πριν δύο χρόνια όταν ήδη τα κινητά και τα social media είχαν μπει για τα καλά στη ζωή μας. Παρατήρησα λοιπόν την άμεση σύνδεση που είχε το έργο του Μολιέρου με την σύγχρονη κοινωνία. Η ανάγκη για επιβεβαίωση, η υποκρισία, ένα εικονικό προφιλ που παρουσιάζει την αλήθεια που μας αρέσει, όλα αυτά οξύνονται μέσω των social media. Οπότε θεώρησα ότι ένας καλός τρόπος για να αναδειχθούν τα θέματα που πραγματεύεται ο Μολιέρος, αλλά και για να κάνουμε ένα καθρέφτισμα της ζωή μας ήταν να χρησιμοποιήσουμε στην παράσταση κινητά και social media.

 

Γιατί ο άνθρωπος έχει τόση μεγάλη ανάγκη από επιβεβαίωση;

Νομίζω πως είναι ωραίο  να παίρνεις επιβεβαίωση. Σου τονώνει την αυτοπεποίθηση. Νιώθεις πως είσαι μέρος του συνόλου, ότι είσαι αποδεκτός, μέλος μιας ομάδας. Το θέμα είναι να μην γίνεις δέσμιος της ανάγκης αυτής. Να μην την αποζητάς συνέχεια και με κάθε τρόπο. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το κυνήγι για το like μοιάζει λίγο με μία αέναη μάχη σε αρένα.

 

Τελικά τα social media φέρνουν τους ανθρώπους πιο κοντά ή τους απομακρύνουν;

Τα social media είναι μια πλατφόρμα που σου δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνήσεις άμεσα και γρήγορα. Να παρουσιάσεις ό,τι επιθυμείς, να ενημερωθείς, να λάβεις ερεθίσματα. Νομίζω είναι ο τρόπος που χρησιμοποιούμε τα social media που καθορίζει και το αν μας φέρνουν κοντά ή μας απομακρύνουν.

 

Οι σημερινοί νέοι αντιλαμβάνονται αυτή την υποκρισία που υπάρχει στην κοινωνία και που ενισχύονται μέσω στων κοινωνικών δικτύων;

Η υποκρισία είναι ένα χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης που υπάρχει χιλιάδες χρόνια. Είναι σαφές λοιπόν ότι οι σημερινοί νέοι θα έρθουν αντιμέτωποι με την υποκρισία και θα λάβουν γνώση αυτής κάποια στιγμή, αργά ή γρήγορα. Είναι θέμα προσωπικής επιλογής αν θα την αφομοιώσουν και θα γίνουν μέρος αυτής της συμπεριφοράς ή θα την αποστραφούν.

 

Υπάρχει τρόπος να αλλάξει η κατάσταση αυτή και από πού μπορεί να ξεκινήσει αυτή η αλλαγή;

Πιστεύω πως η αλλαγή μπορεί να ξεκινήσει σε προσωπικό επίπεδο. Πόσο υποκρινόμαστε εμείς και πόσο δεχόμαστε την υποκρισία από τους άλλους. Όπως λέει και ο Αλσέστ, στο έργο του Μολιέρου, “Τους μισώ όλους το ίδιο: Άλλους επειδή είναι κακοί κι άλλους επειδή ανέχονται τους κακούς αντί να τους μισούν, όπως οφείλει να κάνει κάθε ενάρετος άνθρωπος”.

 

Πώς μπορεί να επιβιώσει κάποιος σε μια κοινωνία όπου, όσο εύκολα σε εξυψώνει τόσο εύκολα και σε κατασπαράζει; 

Όσο μένουμε πιστοί στην αλήθεια που φέρουμε και στα πιστεύω μας θα μπορούμε να επιβιώνουμε. Θα πρέπει να είμαστε, όμως, έτοιμοι και για την απόρριψη. Μπορεί οι ιδέες μας να μην αρέσουν.

 

Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού στην παράσταση;

Όσο νεώτεροι είναι οι θεατές τόσο πιο πολύ εμπλέκονται με τα κινητά τηλέφωνα, και κάπως ανοίγει η αφήγηση της ιστορίας. Είναι πολύ θετικοί στην λειτουργία της παράστασης, και νομίζω το γεγονός ότι τους επιτρέπεται να έχουν ανοιχτά τα κινητά και να τα χρησιμοποιούν, καθώς και η επαφή με τους ρόλους στην αρχή της παράστασης, τους κάνει να νιώθουν άνετα και να συμμετέχουν ενεργά. Παρόλαυτά η παράσταση είναι δομημένη έτσι που επιτρέπει την παρακολούθηση και χωρίς τη χρήση των κινητών.

 

Υπάρχουν άλλα κοινωνικά ζητήματα που σας απασχολούν και θα θέλατε να τα αναδείξετε μέσα από μια θεατρική παράσταση;

Ο εθνικισμός και ο ρατσισμός που ανθούν στις μέρες μας είναι θέματα που θα με ενδιέφερε να ασχοληθώ στο μέλλον. Είναι θέματα που χρήζουν έρευνας και οφείλουμε να έρθουμε αντιμέτωποι με αυτά.

 

Η παράσταση "Ο_Μισ@νθρωπος" παίζεται στο θέατρο Θησείον κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 21:00