Συνέντευξη

Θεοδόσης Κώνστας - Εριφύλη Στεφανίδου

16 Νοεμβρίου 2017  |  από Ανθούσα Μαστρογιάννη
Θεοδόσης Κώνστας - Εριφύλη Στεφανίδου
Δύο από τα μέλη της ομάδας Patari Project μιλούν στην unstage για την σουρεαλιστική Μύτη τους και την ομάδα που «αναποδογυρίζει» τους σκηνοθετικούς κανόνες

Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση.

Θεοδόσης

Είναι μια παράσταση εμπνευσμένη από τη Μύτη του Γκόγκολ, το οποίο ήταν ένα από τα πρώτα δείγματα μοντερνισμού και πρωτοπορίας στη λογοτεχνία. Έχει μια αυθάδεια και μια αναρχία, τόσο στη δομή του όσο και στην ίδια την ιστορία, δηλαδή πρόκειται για μια μύτη που ξεκολλάει από το σώμα ενός ανθρώπου και περιφέρεται στους δρόμους της Αγίας Πετρούπολης σαν άνθρωπος, επομένως έχει πολλά σουρεαλιστικά στοιχεία.

 

Τι συμβολίζει η Μύτη;

Θεοδόσης

Για μένα είναι η ιδέα που έχουμε για τον εαυτό μας, το εξτραδάκι που νομίζουμε ότι μας κάνει μοναδικούς και παράλληλα κάτι δεδομένο.

 

Εριφύλη

Κι εγώ νομίζω ότι έχει να κάνει πολύ με τα πράγματα που θεωρούμε δεδομένα στη ζωή μας, πως τίποτα δεν είναι δεδομένο και πώς αντιδράμε εμείς σε αυτό. Μιλάει επίσης για μια σουρεαλιστική πραγματικότητα που βιώνουμε σήμερα στην Ελλάδα και γενικότερα, όπως η γραφειοκρατία και γενικότερα μία έλλειψη επικοινωνίας με το περιβάλλον, καθώς και το παράλογο στις ανθρώπινες σχέσεις. Δεν είναι διαφορετικές οι εποχές, τότε που γράφτηκε το έργο και τώρα, σαν χωροχρόνοι. Τώρα είναι η υπερπληροφόρηση από το διαδίκτυο και τότε ήταν η πρώτη οργάνωση του δημοσίου γύρω από τη βιομηχανική επανάσταση. Από 'κει που είναι όλα τακτοποιημένα, ξαφνικά γίνεται ένα κούνημα και βλέπεις ότι τίποτα δε λειτουργεί, κάτι το όποιο έγινε και στην Ελλάδα με την κρίση.

 

Η κοινωνία πώς αντιδρά μπροστά σε έναν άνθρωπο χωρίς μύτη;

Εριφύλη

Νομίζω ότι η κοινωνία έχει ένα δικό της ρυθμό, τη δική της λειτουργία, η οποία κάπως συνεχίζει. Το περιβάλλον δεν επηρεάζεται ούτε αλλάζει και είναι κυρίως αυτός που ξαφνικά δε μπορεί να συντονιστεί με αυτό το ρυθμό.

 

Θεοδόσης

Η κοινωνία δεν του αφήνει παραθυράκι, θα τρέξει χωρίς να σταματήσει να τον ακούσει και θα το ερμηνεύσει με τέτοιο τρόπο ώστε να μην την επηρεάσει.

 

Το σκηνικό είναι αντεστραμμένο, με τους θεατές να κάθονται στη σκηνή και τους ηθοποιούς να παίζουν πάνω στα καθίσματα.

Εριφύλη

Ο περιορισμός είναι και η νοοτροπία της ομάδας μας. Είναι λιγότερο δύσκολο από ό,τι φαντάζεται κάποιος που μας βλέπει. Επειδή ασχολούμαστε με το σωματικό θέατρο και έχουμε μια άλφα σωματική κατάσταση. Όλο αυτό που γίνεται, που είναι ομαδικό και έχει μια τρέλα, σε παρασύρει και την ξεχνάς τη δυσκολία.

 

Θεοδόσης

Ναι, πολλοί δικοί μας δεν τη χαίρονται την παράσταση, φοβούνται μην πέσουμε. Είναι πιο επικίνδυνη από την Οδύσσεια, την προηγούμενη παράσταση που είχαμε κάνει, αλλά έχει μία χαρά, ένα χαβαλέ από μέσα, σαν να σε τρολλάρει.

Επίσης, το ensemble είναι μια κάλυψη, στηρίζει και συμπληρώνει ο ένας τον άλλο φτιάχνοντας ένα ωραίο σύνολο.

 

 

Η μουσική υπόκρουση της παράστασης παράγεται από τις φωνές σας. Τι σχέση έχετε με τη μουσική;

Εριφύλη

Φυσικά έχουμε μουσικό που μας έχει γράψει τη μουσική και μας έχει κάνει μουσική διδασκαλία, αλλά θεωρώ ότι η σχέση του παταριού με τη μουσική έχει να κάνει με το ότι η Σοφία Πάσχου, η σκηνοθέτις μας, έχει σπουδάσει μουσική. Το ζωντανό τραγούδι είναι στοιχείο σε όλες μας τις παραστάσεις.

 

Θεοδόσης

Είναι και κομμάτι της φιλοσοφίας της ομάδας το «τα κάνουμε όλα και συμφέρουμε». Επίσης, είναι πολύ σημαντική η χημεία μέσα στην ομάδα.

 

Από πότε είστε ομάδα;

Εριφύλη

Δημιουργηθήκαμε το ’12 με πρωτοβουλία της Σοφίας, κάποιοι γνωριζόμασταν κάποιοι όχι και ήμασταν δέκα αρχικά. Τώρα ο βασικός πυρήνας είμαστε τέσσερις και συνεργαζόμαστε με αρκετούς ακόμη ηθοποιούς, όπως στο παιδικό που για τρίτη χρονιά έχουμε σταθερούς συνεργάτες.

 

Θεοδόσης

Είμαστε το διοικητικό συμβούλιο. Οι άλλοι είναι καλλιτέχνες, είναι μικροί, όμορφοι, με μαλλιά, ταλέντο και εμείς απλά τους προσλαμβάνουμε για να κάνουνε τις τούμπες (γέλια)

 

Κάνετε και πολύ ενδιαφέρουσες παιδικές παραστάσεις.

Εριφύλη

Τώρα είναι το τρίτο παιδικό που κάνουμε. Η πρώτη μας επαφή με το παιδικό θέατρο και πρώτη συνεργασία με το Πόρτα ήταν με το "Μπαλ στον αέρα", μια παράσταση μισής ώρας με τρία άτομα.

 

Θεοδόσης

Μετά ήταν το Πιάνω παπούτσι πάνω στο πιάνο πρόπερσι, στο οποίο περάσαμε πολύ όμορφα και γεννήθηκε ένας πολύ ωραίος θίασος, γνωρίσαμε καλά παιδιά, κάποια τα πήραμε μετά στη Μύτη και συνεχίζουμε τη συνεργασία μας τώρα στο νέο μας παιδικό.

 

Ποιο είναι το νέο σας παιδικό έργο;

Εριφύλη

Οι Χιονάνοι θα είναι στο θέατρο Πόρτα και θα κάνουμε και σχολικές παραστάσεις. Πειράξαμε λίγο το παραμύθι της Χιονάτης και το κάναμε πιο διασκεδαστικό και λίγο dark. Η αντιμετώπιση δεν είναι πολύ παιδική γιατί θέλουμε να απευθύνεται και σε ενήλικες.

 

Θεοδόσης

Πάντα θέλουμε να απευθύνεται το έργο μας παντού. Το θέτουμε σαν ερώτημα, θα το καταλάβαινε ένας μεγάλος; Θα το καταλάβαινε ένα παιδί;

 

Πληροφορίες για την Εριφύλη Στεφανίδου

Πληροφορίες για το Θεοδόση Κώνστα

Πληροφορίες για τη "Μύτη"

Πληροφορίες για το "Χιονάνοι"