Συνέντευξη

Αλεξία Σαπρανίδου: Μία "γκάνγκστερ" αποκαλύπτεται 

15 Φεβρουαρίου 2023  |  από Πέπη Καλλίλα
Αλεξία Σαπρανίδου: Μία
Με έκδηλη την χαρά αλλά και την αγωνία στο πρόσωπο της συνάντησα την Αλεξία Σαπρανίδου στο Παγκράτι για να μιλήσουμε για την "Άνοδο του Αρτούρο Ούι" του Μπέρτολτ Μπρεχτ σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη όπου πρωταγωνιστεί υποδυόμενη την Ντοκντειζη. Μου μίλησε για τις ομοιότητες του έργου με το σήμερα, το μικρόβιο της ακροδεξιάς το οποίο κατά την γνώμη της δεν κοιμήθηκε ποτέ, το πόσο της πάει να συνεργάζεται με τον Άρη ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις γελοιότητες όπως χαρακτήρισε σχετικά με όλα αυτά που συμβαίνουν στο επάγγελμα του ηθοποιού..
 
 
Θα ήθελες να μοιραστείς τα συναισθήματα απ' τις πρώτες παραστάσεις;
 
Έχουμε συμπληρώσει μόλις μία εβδομάδα παραστάσεων και η αλήθεια είναι πως βρισκόμαστε ακόμα σε έναν πυρετό. Προς μεγάλη μας χαρά το κοινό μας στηρίζει με την παρουσία του και το θέατρο είναι γεμάτο κάθε βράδυ. Η παράσταση αυτή φέρει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, μία δεύτερη παράσταση, μία σκυταλοδρομία στα παρασκήνια, όπου είναι και τα καμαρίνια μας κατά τη διάρκεια της παράστασης. Αλλαγές κοστουμιών, περούκες, σκηνικά αντικείμενα, μακιγιάζ, είναι μερικά από αυτά που συμβαίνουν κάτω από τα πόδια των θεατών όσο η παράσταση είναι σε εξέλιξη. Χαρά και λαχτάρα είναι κυρίως τα συναισθήματά μου. Η χαρά γιατί συμμετέχω σε αυτή την παράσταση και η λαχτάρα, για να καταφέρουμε κάθε βράδυ να σας προσφέρουμε γενναιόδωρα όλα όσα σχεδιάσαμε για εσάς.
 
 
Μίλησε μου για τον ρόλο τον οποίο υποδύεσαι στο έργο. 
 
Ο ρόλος που υποδύομαι είναι η Ντοκντειζη. Είναι ένα από τα μέλη της συμμορίας του Αρτούρο. Η Ντείζυ του λιμανιού, μία γυναίκα γκάνγκστερ. Στην υπέροχη διασκευή που έκανε η Έλενα Τριανταφυλλόπουλο η Ντοκνταιζυ είναι εξίσου αδίστακτη με τα υπόλοιπα μέλη της συμμορίας παρ ότι γυναίκα, όπως φανερώνεται σε μια υπέροχη σκηνή νουαρ που γράφτηκε ως φόρος τιμής στις γκανγκστερικές ταινίες που τόσο αγαπούσε ο Μπρέχτ.
 
 
Σχολίασε μου αυτή τη μακάβρια φάρσα που τιτλοφορείται το έργο του Μπρεχτ.
 
Η άνοδος του Αρτούρο Ουι,γραμμένη το 1941, είναι μία προσπάθεια να εξηγηθεί η άνοδος του Χίτλερ και η εξάπλωση του Ναζισμου  σε όλη την Ευρώπη. Πρόκειται για τραγική γελοιογραφία των μηχανισμών που εκτρέφουν τον φασισμό και της κοινωνίας που τους συντηρεί.
 
 
Στην άνοδο στην εξουσία του Αρτούρο Ούι βρίσκεις ομοιότητες με το σήμερα;
 
Ζούμε, αγαπητέ μου, σε έναν κόσμο που ένας ηγέτης κράτους μπορεί να δίνει από την άνεση του γραφείου του εντολές βομβαρδισμών σε ξένη χώρα με κόστος εκατοντάδες ανθρώπινες ζωές. Και παράλληλα να προπαγανδίζει ότι το κάνει για το καλό του λαού του, στην πλάτη του οποίου παίζονται τα πιο απάνθρωπα γεωπολιτικά παιχνίδια. Βρίσκω μόνο ομοιότητες,καμία διαφορά. Δεν υπάρχει κάτι πιο σημαντικό από τον σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή. Όταν εκλείπει η αγάπη και η κατανόηση για το διαφορετικό,είτε αυτό είναι φίλο, χρώμα, θρησκεία ή οτιδήποτε άλλο,πρέπει να μπαίνουν μπροστά οι νόμοι, απέναντι στους οποίους πρέπει να είμαστε όλοι ίσοι, αλλιώς θα ήμασταν ζούγκλα. Δηλαδή και τώρα ζούγκλα είμαστε αλλά συχνά δεν τηρούνται ούτε τα προσχήματα.
 
 
Άνοδος της ακροδεξιάς στο κόσμο στις μέρες μας, επαναλαμβάνεται η ιστορία σαν τραγωδία;
 
Δεν είμαι σίγουρη ότι κοιμήθηκε ποτέ αυτό το μικρόβιο. Τα τελευταία χρόνια εμφανίζεται πολύ έντονα ο κακός νοούμενος πατριωτισμός που έχει περάσει σε όλες τις ηλικιακές βαθμίδες από τους μαθητές του σχολείου μέχρι τους συνταξιούχους γέροντες.Πως είναι δυνατόν; Στα δικά μου παιδικά χρόνια, και είμαι 33 χρονών,δε σου μιλάω για πολλές δεκαετίες παλιά,παίζαμε σε αλάνες και σε εκείνη την ηλικία υποδεχόμασταν το σκίρτημα του έρωτα, γράφαμε ραβασάκια.. Τι έχουν πάθει αυτά τα παιδιά; Είναι ρητορικό το ερώτημα, κάθε παιδί στο χώρο του σχολείου φέρνει μαζί του το σπίτι του.Άρα πόση οργή υπάρχει πλέον στους γονείς για να καλλιεργούν το μίσος για την διαφορετικότητα στα παιδιά; Πόσος ανεξέλεγκτος θυμός; Σίγουρα είναι ένα από τα αποτελέσματα της οικονομικής κρίσης, αλλά αν ορίζεσαι από ένα νούμερο,από τα χρήματα που βγάζεις, είσαι μόνο αυτά που χρωστάς κι αυτά που στερήθηκές. Σε αυτή την περίπτωση δεν ξέρω πόσος χώρος απομένει για να αναπτυχθεί το πνεύμα, η στοργή και η καλοσύνη. Σίγουρα η ιστορία επαναλαμβάνεται,κάποιες φορές όμως επαναλαμβάνεται και ως φάρσα.
 
 
Λίγα λόγια για τη συνεργασία σου με τον Άρη Μπινιάρη.
 
Με τον Άρη συνεργαστήκαμε για πρώτη φορά στον Προμηθέα Δεσμώτη για δυο καλοκαίρια.Ακολουθεί τώρα ο Αρτούρο Ουι. Θα σου πω με μεγάλη άνεση πως ο Μπινιάρης μου πάει. Ο τρόπος που κάνει τη δουλειά του, η αισθητική του,η επιμονή του μου πάνε.Αισθάνομαι πως υπάρχει αμοιβαία εμπιστοσύνη.
 
 
Νιώθεις ότι ο καπιταλισμός έχει καπελώσει όλες τις ιδεολογίες;
 
Ο καπιταλισμός φαίνεται πράγματι να κυριαρχεί, αλλά πλέον νομίζω ότι απλώς παρακολουθούμε ένα υβρίδιο που (αυτορρυθμίζεται) σε βάρος μας. Που τα συστημικά του όργανα κρατούν όλο το κέρδος, αλλά απέχουν όταν καλούνται να αναλάβουν το μέρος της ζημιάς που τους αναλογεί. Τα χρόνια της πανδημίας και όχι μόνο ήταν αποκαλυπτικά. Η προσφορά και η αλληλεγγύη μπορούν να ισορροπήσουν αυτή την ζυγαριά και το έχει αποδείξει η ιστορία περίτρανα.
 
 
Ένα σχόλιο για τα γεγονότα-αποφάσεις που συμβαίνουν στο επάγγελμα σας;
 
Η πρώτη μου αντίδραση ήταν να γελάσω, αλήθεια ξέσπασα σε γέλια. Δεν καταλαβαίνω για ποιον λόγο οι καλλιτέχνες βρίσκονται στο περιθώριο; Να σου πω ένα ακόμα αστείο; Οι χορευτές βγαίνουν στη σύνταξη στα 67. Σήμερα εμείς οι ηθοποιοί είμαστε κάτι ανειδίκευτοι τσαρλατάνοι. Δηλαδή εγώ φοίτησα στο κρατικό θέατρο Βορείου Ελλάδος για τρία χρόνια, 12 ωρες την ημέρα, Δευτέρα ως Παρασκευή, για να με αποκαλέσουν Ανειδίκευτη; Ε τότε φαντάζομαι πως και οι μουσικοί απλά ανεβοκατεβαίνουν κάτι πεντάγραμμα, οι ποιητές μπερδεύουν απλώς τις λέξεις και οι ζωγράφοι μουτζουρώνουν πάνω σε έναν καμβά με μανία. Παρατράβηξε λοιπόν αυτό το αστείο. Τότε και εγώ αμφισβητώ τις γνώσεις σας και τις αρμοδιότητες σας κύριοι. Μήπως είσαστε κι εσείς ανειδίκευτοι πολιτικοί; Μήπως είσαστε κι εσείς τσαρλατάνοι; Δίνουμε όλοι μαζί έναν πολύ σημαντικό αγώνα για να κερδίσουμε τα κεκτημένα μας. Χρειάζεται ψυχραιμία για να σταθεί κανείς απέναντι σε γελοιότητες. Παρατράβηξε αυτό το αστείο.