Συνέντευξη

Παρασκευή Δουρουκλάκη: Η Λεονί γίνεται το κέντρο του κόσμου και τα καπρίτσια της πολλαπλασιάζονται σε ανυπόφορους ρυθμούς

4 Ιουλίου 2022  |  από Γιάννης Βανταράκης
Παρασκευή Δουρουκλάκη: Η Λεονί γίνεται το κέντρο του κόσμου και τα καπρίτσια της πολλαπλασιάζονται σε ανυπόφορους ρυθμούς
Η Παρασκευή Δουρουκλάκη παίζει στη νέα παράαταση του Τάσου Πυργιέρη που κάνει πρεμιέρα στις 6 Ιουλίου στην ταράτσα του Γαλλικού Ινστιτούτου.

Κάπως έτσι μου παρουσίασε η Παρασκευή Δουρουκλάκη την Λεονί, την ηρωίδα που υποδύεται στην ηθογραφική φαρσοκωμωδία του Ζωρζ Φεντώ "Η Λεονί εν Αναμονή ή το όμορφο κακό" σε σκηνοθεσία του Τάσου Πυργιέρη. Ένα πλουσιοκόριτσο το οποίο πλήττει στο γάμο της με τον καλοκάγαθο Τουντού τον οποίο κάνει ότι θέλει. Μέχρι πότε όμως θα μπορεί να συμβαίνει αυτό και τι ανατροπές φέρνει μία πρόωρη εγκυμοσύνη στην καλό βολεμένη οικογένεια, αλλα και πώς διαχειρίζεται η ίδια η Λεονί αυτό που της συμβαίνει..

 

Θα ήθελες να μας παρουσιάσεις το έργο;

«Η Λεονί εν Αναμονή ή το όμορφο κακό» - όπως είναι ολόκληρος ο τίτλος- είναι το τελευταίο έργο του Ζωρζ Φεντώ πριν φύγει από τη ζωή. Είναι μία μονόπρακτη γαλλική φαρσοκωμωδία, βοντβίλ με χαρακτηριστική ηθογραφία, στοιχεία που έχουν συνδεθεί εντελώς με το έργο του Ζωρζ Φεντώ. Η φόρμα των χαρακτήρων αγγίζει τα όρια του καρτούν, αν μου επιτρέπεται ο όρος, όλοι βρίσκονται στα άκρα. Η Λεονί είναι έγκυος, ετοιμαζόμαστε όμως για έναν πρόωρο τοκετό, μόλις οκτώ μήνες μετά το γάμο της με τον Τουντού. Αυτό το πρόωρο επικείμενο γεγονός της γέννας βέβαια δεν ευχαριστεί καθόλου τους γονείς της καθώς διαφθείρει το ήθος του μικρού κοριτσιού και κατ’ επέκταση της οικογένειας αφού μαρτυρά προγαμιαίες σχέσεις. Ο Τουντού ανήκει σε χαμηλότερη κοινωνική τάξη από αυτή της οικογένειας της Λεονί και ανέχεται μία υποτιμητική συμπεριφορά. Το τέλος όμως είναι αρκετα ανατρεπτικό για όλους.

 

Περιέγραψε μου το δικό σου ρόλο.

Η Λεονί είναι ένα κορίτσι λίγο μετά την ενηλικίωση, μεγαλωμένο πλουσιοπάροχα στο Παρίσι, αρχές 20ου αιώνα. Κατά τη γνώμη μου οι εμπειρίες της σε όλα τα επίπεδα είναι περιορισμένες. Οι φόβοι της και οι ανησυχίες της δεν ξεπερνούν τους τοίχους του πλούσιου σπιτιού της. Παρόλα αυτά για μένα είναι ένα πλάσμα που δεν έχει πάρει πότε αληθινή προσοχή και φροντίδα ούτε καν από τους γονείς της που βρίσκονται πάντα δίπλα της και της παρέχουν όλα τα υλικά αγαθά και με το παραπάνω. Φαίνεται   κακομαθημένη αφού έχει μάθει να γίνεται πάντα το δικό της αλλά στην ουσία της φταίνε τα πάντα και αναζητά συνεχώς χειριστικά την προσοχή. Έχει παντρευτεί πρόσφατα τον Τουντού αλλά κατά τη γνώμη μου δεν έχει ερωτευτεί ποτέ. Πλήξη, πολλή πλήξη. Και το κερασάκι στην τούρτα, στο έργο παρακολουθούμε την περίοδο όπου είναι οκτώ μηνών έγκυος. Έχει όλα τα συμπτώματα της εγκυμοσύνης και καταλαβαίνεις τι γίνεται στο κεφάλι της. Είναι που είναι από μόνη της (χαχα) Δεν μπορεί να διαχειριστεί το «όμορφο κακό» που της συμβαίνει, γίνεται το κέντρο του κόσμου και τα καπρίτσια της πολλαπλασιάζονται σε ανυπόφορους κυρίως για τον σύζυγος της, ρυθμούς. Ωστόσο την αγαπάω, την υποστηρίζω και την καταλαβαίνω έχει τα δίκια της, υποφέρει!

 

Πώς αποφασίσατε να παρουσιάσετε το συγκεκριμένο έργο τι το ιδιαίτερο περιέχει;

Έμενα με πήρε τηλέφωνο ο κύριος Πυργιέρης που είναι και ο σκηνοθέτης της παράστασης και μου ανακοίνωσε το έργο προτείνοντας μου να συμμετέχω ως Λεονί. Γνωριστήκαμε στις πτυχιακές μου εξετάσεις το φθινόπωρο, όπου με είδε στο "Σχολείο των γυναικών" του Μολιέρου στο ρόλο της Αγνής. Ο Μολιέρος με τον Φεντώ έχουν κάποια κοινά σημεία, η Αγνή με τη Λεονί σχεδόν κανένα (γέλια), αλλά νομίζω πως με κάποιον τρόπο το συμβάν έπαιξε το ρόλο του για να με σκεφτεί ως Λεονί. Ο κος Πυργιέρης είναι πολύ έξυπνος, ευρηματικός και γεμάτος χιούμορ. Του αρέσουν οι γρήγοροι ρυθμοί και η πλοκή που τρέχει, η κωμωδία, το παράλογο και η ανατροπή είναι συνθήκες που μπορεί να πλέξει αριστουργηματικά.

 

Μίλησε μου για την "σύγκρουση" που υπάρχει ανάμεσα στο ζευγάρι.

Αγαπιούνται λογικά.(γέλια) Στο έργο βέβαια η Λεονί είναι σχεδόν κακοποιητική απέναντι του. Μέσα μου δεν έχω βρει ακόμα το λόγο που έγινε αυτός ο γάμος. Ένας λόγος ίσως ήταν η επιμονή της Λεονί να έχει έστω κάποια παρέα. Θα βρισκόταν σε ηλικία γάμου και θα εκπληρώθηκε ένα καπρίτσιο της. Οι γονείς της παρόλο που δεν τον ήθελαν λόγω της κατώτερης τάξης του, στην πραγματικότητα τον δέχτηκαν μιας και ο Τουντού είναι ένα ήσυχο, δεκτικό και προσαρμοστικό πλάσμα που θα συμπαραστεκόταν σε κάθε ιδιοτροπία της κόρης τους. Κάπως έτσι θα έγινε και βόλεψε να είναι αυτός ο σύζυγος της. Ο Τουντού θεωρώ πως την αγαπάει ανιδιοτελώς, η υπομονή του είναι καλοπροαίρετη.

 

Είναι ένα έργο που θίγει τα στερεότυπα του τότε αλλά και του τώρα;

Η διαφορά της «τάξης» που είναι το προκείμενο θέμα ή μία πρόωρη εγκυμοσύνη ή οι προγαμιές σχέσεις  δεν είναι κάτι που καίει τη σημερινή εποχή του 2022. Στο σήμερα θα λέγαμε ότι αυτά τα στερεότυπα έχουν αντικατασταθεί με μορφές ρατσισμού, ναρκισσισμού και εγωκεντρισμού. Περισσότερο θέλουμε να φωτίσουμε το πώς η βολεμένη τάξη εκμεταλλεύεται ένα πιο αδύναμο και τρυφερό πλάσμα και μέχρι πότε μπορεί να συμβαίνει αυτό! Επίσης θέλουμε να τονίσουμε θέματα συνύπαρξης, θέματα επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια. Πώς ο καθένας μέσα σε μία τακτοποιημένη κατά τα άλλα και ευγενική οικογένεια μπορεί κατά βάθος να κοιτάει τον εαυτό του και τη βόλεψή του.

 

Υπάρχουν στο έργο στοιχεία παραλόγου;

Υπάρχουν τέτοια στοιχεία ναι! Το έργο αυτό δεν έχει ρεαλιστικούς χαρακτήρες ούτε ακολουθεί θεατρικές συμβάσεις. Η πλοκή είναι πολύ γρήγορη αλλά τόσο σημαντική όσο και ασήμαντη! Οι διαθέσεις εναλλάσσονται επαναλαμβανόμενα και σε μοτίβα! Η Λεονί είναι ένας χαρακτήρας μέσα στο παράλογο. Ο τρόπος που μιλάει, που συμπεριφέρεται, οι σκέψεις της,  τα πάντα είναι παράλογα. Έχει τρομερές εναλλαγές στη διάθεσή της, τίποτα δεν εξηγείται μ' έναν φυσιολογικό τρόπο. Αυτό βέβαια είναι και το ενδιαφέρον!