Συνέντευξη

Χρήστος Μαλάκης: Τα τραύματα που δεν γιατρεύτηκαν

7 Οκτωβρίου 2022  |  από Γιάννης Βανταράκης
Χρήστος Μαλάκης: Τα τραύματα που δεν γιατρεύτηκαν
Λίγες ημέρες πριν την επίσημη πρεμιέρα του θεατρικού έργου του Φράνσις Μακντόνα "Η μοναξιά της δύσης" σε σκηνοθεσία Νίκου Κουρή, συνάντησα τον Χρήστο Μαλάκη και μιλήσαμε γι' αυτή την μαύρη κωμωδία καταστάσεων που διαδραματίζεται σε μία μικρή πόλη της Ιρλανδίας και την δύσκολη- ιδιαίτερη σχέση ανάμεσα σε δύο αδέλφια. Μου μίλησε με θαυμασμό για την γραφή του Μακντόνα και το πόσο σπουδαία χτίζει την δομή του έργου χωρίς ν' αφήνει κενά φτάνοντας μάλιστα σε σημείο να θυμίζει αρχαία τραγωδία.
 
Θα ήθελες να μου πεις λίγα λόγια για το έργο;
 
To έργο είναι μία μαύρη κωμωδία καταστάσεων και σχέσεων που διαδραματίζεται σε μία μικρή πόλη της Ιρλανδίας.Πρωταγωνιστές είναι δύο αδέρφια που έχουν μία ιδιαίτερη και δύσκολη σχέση μεταξύ τους.Ανάμεσα τους εμπλέκεται ένας καθολικός ιερέας που προσπαθεί να τους συμφιλιώσει και να σταματήσει την κόντρα μεταξύ τους. Ενα πολυ νεαρό κορίτσι τους εφοδιάζει με αλκοόλ.. Η επιθυμία της όμως είναι να καταφέρει ίσως κάποτε να παίξει έναν διαφορετικό ρόλο στην ζωή κάποιου..
 
 
Ποιος είναι ο δικός σου ρόλος;
 
Ο δικός μου ρόλος είναι ο Κόλμαν,ένας από τα δύο αδέλφια.Τον αδερφό μου Βαλίν, υποδύεται ο Νίκος Κουρής ο οποίος σκηνοθετεί ταυτόχρονα  την παράσταση, τον ιερέα Ουέλς, ο Γιώργος  Ηλιόπουλος και την Γκερλίν η Δανάη Μιχαλάκη. Όπως είπα και προηγουμένως είναι μία μαύρη κωμωδία που διαθέτει έναν πανέξυπνο τρόπο γραφής και οπως ολοι παραδέχονται, ο Μακντόνα είναι ένας στυλίστας της γραφής. Είναι ένα έργο χωρίς κενά, τόσο σωστά δομημένο που μπορεί κάνεις να βρει ρίζες μέχρι και στην αρχαία τραγωδία.Είμαι ενθουσιασμένος που είμαι μέλος αυτής της παράστασης με το συγκεκριμένο έργο το οποίο θεωρώ εξαιρετικό. 
 
 
Είναι ένα έργο που εντρυφεί στις σχέσεις δύο αδελφών;

Ναι αλλά συγχρόνως μπλέκει πολλά πράγματα μέσα που έχουν να κάνουν με την κοινωνία,την καθολική εκκλησία,με την οικογένεια και τις σχέσεις γενικότερα,είτε ανταγωνισμού,είτε ζήλια,φθόνος, κομπλεξισμός όλα αυτά που περικλείουν οι σύγχρονες σχέσεις γιατί και το έργο είναι σύγχρονο.Πιστεύω ότι όποιος το δει ή το διαβάσει θα βρει στοιχεία του εαυτού του μέσα σ'αυτές τις ακραίες σχέσεις. Όποιος έχει αδερφό ή αδερφή έχει βιώσει ανά διαστήματα παρόμοια συναισθήματα. Ο Κολμαν είναι ο μεγάλος αδερφός. Αυτό σε μια σχέση ανάμεσα σε δύο αδέρφια συνήθως λειτουργεί με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Ο μεγάλος αδερφός συνήθως αποτελεί πρότυπο για τον μικρότερο και υπάρχει συνήθως η τάση, να ακολουθεί - μιμείται - ενδόμυχα θαυμάζει, ο μικρότερος τον μεγαλύτερο. Ο μεγαλύτερος συνήθως, από τα πρώτα χρόνια της συνύπαρξης τους, ζηλεύει τον μικρότερο γιατί νοιώθει ότι χάνει ένα μεγάλο κομμάτι της προσοχής και της αγάπης από τους γονείς και την ευρύτερη οικογένεια και εκδηλώνεται απέναντι στον μικρότερο βίαια.
 
Συνήθως αυτή η βία είναι λεκτική αλλά πολλές φορές φεύγει στο φάσμα και της σωματικής βίας. Τα παιδιά μπορούν να ξεφύγουν σε ακραίο κανιβαλισμό όταν νοιώθουν ότι τους "κλέβουν" την προσοχή..Αυτό φυσικά είναι κάτι που ο μικρότερος το εισπράττει και μπαίνοντας σε μια διαδικασία άμυνας,έχοντας την τάση όπως είπαμε να μιμείται τον μεγαλύτερο, απαντά με το ίδιο νόμισμα. Εδώ μιλάμε για πόλεμο. Ο μεγαλύτερος πάντα υπερέχει λεκτικά και  σωματικά και ο μικρότερος  μανιωδώς προσπαθεί να ανταποκριθεί επάξια. Ο μικρότερος είναι παρορμητικος και ατσαλος, ενώ ο μεγαλύτερος είναι πιο ύπουλος και ξέρει καλύτερα πως να διαχειριστεί μια κατάσταση για να "νικήσει". Είναι ένα σαδιστικο παιχνίδι αυτό που ο ένας προσπαθεί να διαλύσει ψυχολογικά τον άλλο. 

Όλο αυτό είναι κάτι που μπορεί ίσως με τα χρόνια να αλλάξει , μεγαλώνοντας, για τα δύο αδέλφια. Μπορεί όμως και να μην αλλάξει ποτέ.
Εδώ κάπου έρχεται ο ρόλος των γονιών και ειδικά της μητέρας που συνήθως αναλαμβάνει να φέρει την ισορροπία, κάνοντας τα παιδιά της να νοιώσουν ότι υπάρχει ισότητα σε θέματα αγάπης και προσοχής. Η απουσία της μητέρας μπορεί να φέρει φοβερή ανισορροπία, ένα είδος καταστροφικού  παλιμπαιδισμου..Τα τραύματα μπορεί να είναι πολύ βαθιά και η κατάσταση να είναι μη αναστρέψιμη. Μέσα σε αυτή την συνθήκη τα δύο αδέλφια υποφέρουν αλλά ταυτόχρονα με έναν εθιστικό τρόπο νοιώθουν μία σαδιστική ικανοποίηση. Σε αυτό ακριβώς  το σημείο η αγάπη και το μίσος ταυτίζονται με έναν τρόπο εξωφρενικό.
 
 
Τι το ιδιαίτερο έχει η γραφή του Μακντόνα;

Νομίζω ότι είναι ο τρόπος που χτίζει την ιστορία.Είναι τέτοιος που δεν μπάζει και δεν αφήνει τρύπα από πουθενά.Είναι όλα πολύ καλά δομημένα και χτίζονται οι σχέσεις σιγά-σιγά μ'έναν τρόπο πανέξυπνο.Επίσης βρίσκεις στοιχεία στην αρχή του έργου που επανέρχονται στο τέλος ώστε να δώσουν την λύση.Ο τρόπος δομής είναι που τον κάνει ξεχωριστό όπως και τα θέματα που ασχολείται.Τέλος έχουμε διαπιστώσει με τον Νίκο στις πρόβες ότι πολλές φορές χωρίς να είναι σε πρώτο επίπεδο βρίσκεις φλέβα που προέρχεται από αρχαία τραγωδία. Είναι εντυπωσιακό πως ένα σύγχρονο κείμενο που δεν έχει καθόλου την μορφή αρχαίας τραγωδίας έχει κάτι τέτοιο μέσα από καταστάσεις άλλου ύφους και όχι μ'αυτόν τον τρόπο που δίνεται στην αρχαία τραγωδία.Εκείνος μικραίνει τα πράγματα δίνοντας τους μία κωμική χροιά αλλά ουσιαστικά είναι μεγάλα και ενώ γελάς αργότερα προβληματίζεσαι.

 

Ποια χαρακτήριστικα διακρίνουν τους ήρωες του Μακντόνα στο έργο;

Τα δύο αδέλφια διακρίνονται από ακραίο ανταγωνισμό σχεδόν μίσος αλλά και εξάρτηση αφού δεν μπορούν να κάνουν ο ένας χωρίς τον άλλο,αυτό είναι κάτι που μπορεί να φανεί οικείο σε πολλά πρόσωπα όταν το δουν.Απ'τη μεριά του ο ιερέας είναι ένας άνθρωπος που θέλει να κάνει το καλό θέλει να βοηθήσει αλλά δεν βρίσκει τον σωστό τρόπο.Τέλος η Γκερλίν είναι ένα κορίτσι που δεν ξέρει πολλά πράγματα για τη ζωή και ψάχνει να βρει την ζωη, ψάχνει να βρει τον έρωτα εκεί όμως που είναι αδύνατον να τον βρει και μένει έτσι μ'ένα απωθημένο.

 

Μοιάζει να είναι η Γκερλίν ο πιο αθώος χαρακτήρας;

Θα μπορούσε να είναι ο πιο αθώος αν και στο συγκεκριμένο έργο κανένας δεν είναι αθώος.Όλοι έχουν δίκιο και όλοι έχουν άδικο όπως είναι και στην αρχαία τραγωδία. 
 
 
Είναι η Ιρλανδία μία πηγή έμπνευσης για τα έργα του Μακντόνα;

Η Ιρλανδία είναι ένας περίεργος λαός που δεν έχει καμία σχέση με την Αγγλία.Στο δικό μας έργο θίγεται το θέμα του αλκοολισμού.Ο Μακντόνα σε όλα του τα έργα θίγει τα κακώς κείμενα είτε αυτά είναι πολιτικά θέματα,είτε ζητήματα που αφορούν την θρησκεία, την κοινωνία τον αφορούν αυτά γιατί βρίσκει έμπνευση.