«Ως δραματουργός, θα θεωρούσα ότι έχω επιτελέσει το καθήκον μου αν κατάφερνα σε κάποιο έργο μου να θέσω ένα ερώτημα με τρόπο τέτοιο που από εκείνη τη στιγμή κι έπειτα κανένας θεατής να μην μπορεί να συνεχίσει τη ζωή του χωρίς να δώσει την προσωπική του απάντηση σε αυτό».
Μαξ Φρις
«Φύλακες αγρυπνείτε. Η πόλη είναι ανοχύρωτη. Η πόλη είναι γεμάτη ξεραμένα δέντρα και ξεραμένους ανθρώπους. Η πόλη καίγεται». Μια ομάδα εφήβων καλείται να υπερασπιστεί έναν κόσμο σε κατάσταση συναγερμού: Αλλεπάλληλες εμπρηστικές επιθέσεις απειλούν να ισοπεδώσουν την πόλη. Την ίδια ώρα, ένας απ’ τους κατοίκους της, ο Γκόντλιεμπ Μπίντερμαν, βρίσκεται αντιμέτωπος με το δικό του πιεστικό πρόβλημα. Αυτοί οι δύο άγνωστοι που τρύπωσαν στο σπίτι του είναι, άραγε, οι διαβόητοι εμπρηστές για τους οποίους προειδοποιούν οι ειδήσεις; Κι αν ναι, υπάρχει τρόπος να διαφυλάξει την έως τώρα τόσο άνετη ζωή του; Μπορεί να προφυλάξει το δικό του μόνο σπίτι από την απειλή;
Έντονες κοινωνικές συγκρούσεις, διχασμός και η αίσθηση της απειλής και της επικείμενης καταστροφής να πλανάται στον αέρα. Δεν υπάρχει τίποτα το ξεπερασμένο σ’ αυτό το κλασικό έργο του Μαξ Φρις που ανεβαίνει ξανά και ξανά στα θέατρα του κόσμου για περισσότερα από 60 χρόνια, σχολιάζοντας με καυστικό χιούμορ αλλά και σκληρή ειλικρίνεια τις ανθρώπινες κοινωνίες και τα αδιέξοδά τους. Και φέτος, στην Εφηβική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, το έργο συνομιλεί με το σήμερα και με μια γενιά εφήβων που έρχονται κι αυτοί με τη σειρά τους να παραλάβουν έναν κόσμο «στα κόκκινα».
Από τη μία, ο Γκόντλιεμπ Μπίντερμαν που πρέπει να αποφασίσει αν θα προσφέρει στέγη (κι ας είναι και μια γωνίτσα στη σοφίτα του) σ’ αυτούς τους δύο επισκέπτες απ’ την κόλαση, αν θα αντιδράσει στην απειλή ή θα παραδοθεί. Κι από την άλλη, ένας χορός εφήβων που η σκηνοθέτις Σοφία Βγενοπούλου τοποθετεί σκόπιμα στο κέντρο της ιστορίας: είναι εκείνοι που τη φυλάσσουν, την αφηγούνται και, ταυτόχρονα, εκείνοι που την παρακολουθούν καθώς ξετυλίγεται.
Χρησιμοποιώντας τον ποιητικό, διεισδυτικό, εκρηκτικό κώδικα της ραπ, αυτός ο εφηβικός χορός, η εφηβική συνείδηση της παράστασης, κινείται μέσα και έξω από την ιστορία του έργου για να μιλήσει για τα όσα απειλούν τον κόσμο μας σήμερα: από την κλιματική αλλαγή, την ανθρώπινη αποξένωση και την κοινωνική πόλωση, μέχρι τον ρόλο των social media και της παραπληροφόρησης στη ζωή μας. Κι ενώ οι έφηβοι του έργου σχολιάζουν τον τρόπο με τον οποίον αντιδρούμε στην απειλή –σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο-την ίδια στιγμή ψάχνουν να βρουν και τον δικό τους ρόλο στον κοινωνικό ιστό, διερευνούν που χωρούν οι ίδιοι μέσα σε αυτόν τον κόσμο.
Η κωμικοτραγική αλληγορία του Μαξ Φρις αποτελεί μια επείγουσα προειδοποίηση για όλες τις κοινωνίες που αρνούνται να δουν τις αλήθειες που πονάνε. Αλήθεια, ποιες ενοχλητικές αλήθειες κρύβονται σήμερα στη συλλογική μας σοφίτα;